19 червня 2020 року детективи Національного бюро за процесуального керівництва САП та оперативного супроводу ГУ КЗЕ СБ України повідомили ексміністру інфраструктури України про підозру у вчиненні незаконних дій, через які державний бюджет недоотримав 30,5 млн грн.
Дії екстоппосадовця кваліфіковано за ч.2 ст.211 Кримінального кодексу України («Видання службовою особою нормативно-правового акту, що зменшує надходження бюджету всупереч закону, якщо предметом таких дій були бюджетні кошти в особливо великих розмірах»).
Слідство встановило, що колишній міністр у грудні 2017 року видав наказ про зменшення усіх портових зборів (крім маякового) на 20%. Водночас, один із цих зборів — адміністративний — є дохідною частиною державного бюджету. Тож змінити його розмір могла лише Верховна Рада, а не міністр.
До того ж, Міністерство фінансів України виступало проти зменшення усіх портових зборів, з-поміж іншого, наголошуючи на тому, що зменшення саме адміністративного збору призведе до недоотримання доходів в державний бюджет. Про що Мінфін інформував міністра інфраструктури неодноразово.
У підсумку, рішення експосадовця про зменшення портового (адміністративного) збору призвело до ненадходження до державного бюджету у 2018 році 30,4 млн. грн: з очікуваних 203,5 млн. грн отримано 173,1 млн. грн. Ці дані підтверджені Держаудитслужбою та судовою експертизою.
Згодом, Міністерство інфраструктури визнало, що наказ про зменшення зборів не досяг поставленої мети.
Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Довідково:
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про морські порти України» у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Згідно положень ст. 29 Бюджетного кодексу України портовий (адміністративний) збір є прямим надходженням державного бюджету.
Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту.
Однак, до тепер Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, не створено. Так само не затверджено методику, яка встановлює розміри ставок портових зборів для кожного морського порту. Функції сьомий рік поспіль тимчасово виконує Мінінфраструктури, встановлюючи ставки зборів без належного економічного обґрунтування.