Карантин, введений у більшості європейських країн у зв’язку з пандемією коронавірусу, поставив під сумнів проведення круїзного сезону 2020 року в пасажирських портах Чорного моря.
Адміністрації портів Стамбул, Трабзон, Констанца і Варна вже отримують листи від туроператорів про скасування запланованих на травень-червень заходів круїзних суден. Аналогічна ситуація склалася в Одесі, де отримані скасування на суднозаходи 3-х з 11 заявлених лайнерів під іноземним прапором і анульовані всі 27 заходів суден типу річка-море. Однак, незважаючи на закриті кордони і припинене транспортне сполучення між країнами, міжнародне туристичне співтовариство продовжує активну діяльність.
Свідченням цього можна вважати і проведення 5 травня в режимі онлайн-конференції VI засідання Чорноморської робочої групи з розвитку круїзного туризму (MedCruise Black Sea Working Group Meeting). Модераторами конференції виступили Айрам Діаз Пастор – президент Асоціації круїзних компаній регіону Середземного і Чорного морів MEDCRUISE і директор MEDCRUISE по Чорноморському регіону Теодор Патрікі. Одеську філію «Адміністрації морських портів України» на конференції представляли Денис Карпов – заступник начальника ОФ ДП «АМПУ» з операційної діяльності та Юлія Стріх – заступник начальника відділу зовнішніх зв’язків.
В ході засідання робочої групи зокрема зазначалося, що світова круїзна індустрія опинилася в числі галузей, які найбільше постраждали від пандемії коронавірусу. На сьогоднішній день майже всі круїзні лінії призупинили свою роботу на кілька місяців. Ринкова вартість круїзів щодня втрачає в ціні, а великі судноплавні компанії зазнають величезних збитків. У Чорноморському регіоні, де в цьому році очікувався прорив у розвитку круїзного судноплавства після п’яти років вимушеної паузи, удар пандемії відчувається особливо гостро.
Виходячи з цих обставин, учасники засідання погодилися перенести на більш пізній термін проведення 56-ї Генеральної Асамблеї MedCruise, яка повинна була відбутися в кінці травня в м.Коста-Брава (Іспанія). При цьому планується все ж провести у форматі скайп-конференції всі основні заходи Генасамблеї: пленарні засідання, сесії за напрямками, переговори з представниками круїзних ліній і т.д.
Крім цього, на порядок денний засідання було винесено питання актуальності виставки Seatrade Cruise Med 2020 року, яка повинна відбутися в середині вересня в м.Малага (Іспанія). З огляду на скасування проведення в цьому році головного світового форуму круїзної індустрії – всесвітньої Seatrade cruise Global 2020 (планувалася на квітень), провідні гравці ринку покладали великі надії на виставку в Іспанії. Однак складна епідситуація в більшості країн континенту, закриття кордонів і припинення авіасполучення з кожним днем знижують ймовірність проведення і цього заходу.
Як зазначив у своєму коментарі Президент MedCruise, ситуація змінюється мало не щодня і можна з великою долею впевненості припустити, що міжнародні кордони Іспанії будуть закриті до кінця літа.
За словами пана Айрама Діаз Пастора, ситуацію ускладнює і той факт, що під питанням виявилась участь у Seatrade Cruise Med 2020 представників провідних світових компаній у сфері круїзного бізнесу, які повинні прибути з США, Великобританії, Франції, Італії та Німеччини. Означені країни ще не оголосили про зняття карантинних обмежень. Тому секретаріат асоціації MedCruise ставить перед собою завдання – до кінця травня провести необхідні консультації з усіма зацікавленими сторонами і визначитися з доцільністю проведення виставки Seatrade Cruise Med 2020.
В якості окремого питання порядку денного учасники VI засідання Black Sea Working Group обговорили ситуацію в чорноморському регіоні і домовилися, що виконавчий директорат Medcruise, суб’єкти Чорноморської робочої групи, спільно з представниками інших портів-учасників асоціації об’єднають зусилля для якнайшвидшого відновлення круїзного судноплавства після скасування карантину.
– Виконувати це рішення буде створений при асоціації «Медкруїз» експертний комітет, – розповів Д.Карпов. – Комітет буде виконувати роль комунікатора між круїзними лініями і пасажирськими портами регіону. Експерти спостерігатимуть ситуацію з протіканням карантину в конкретних приморських містах, аналізувати дієвість вжитих владою заходів безпеки стосовно до вимог круїзного бізнесу. В поле їх зору потраплять в першу чергу умови роботи підприємств сфери обслуговування, закладів культури, екскурсійного обслуговування. Таким чином, кожен учасник Чорноморської робочої групи внесе свій внесок в отримання об’єктивної інформації про ситуацію в круїзних портах під час пандемії і на всіх етапах виходу з карантину.
Як зазначив далі Д.Карпов, VI засідання Чорноморської робочої групи пройшло в атмосфері стриманого оптимізму, якому сприяв той факт, що туроператори не поспішають заявляти про скасування круїзних програм, затверджених на найближчу перспективу. Так, наприклад, Одеський порт сьогодні має 19 заявок на заходи круїзних суден в майбутньому році і 10-ю заявок на сезон 2022 року.
Наступне засідання Чорноморської робочої групи призначено орієнтовно на середину-кінець червня ц.р.
Довідка. З ініціативи адміністрації Одеського порту в жовтні 2018 року в Одесі відбулася міжнародна конференція з проблем відродження круїзного судноплавства в Чорному морі. Для вирішення завдань, закріплених в резолюції конференції, була створена постійна робоча група – Black Sea Working Group, до якої увійшли представники пасажирських портів України, Румунії, Болгарії та Асоціації MedCruise. У 2019 році до цього консультативного органу приєдналися порти Туреччини.
Адміністрація Одеського морського порту