24 квітня 2020 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект 1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт», який дає старт реформі річкових перевезень, перетворюючи Дніпро у потужну транспортну артерію та запроваджуючи ефективну річкову логістику. Відповідне рішення підтримали 243 народних депутата.
«Річкові перевезення – найдешевший і найбільш екологічний спосіб доставки вантажів. Тому відновлення ефективних внутрішніх водних шляхів – один із основних пріоритетів і першочергових завдань, поставлених Президентом. Прийняття цього закону в цілому дозволить збільшити потік вантажів до 30 млн тонн на рік. Вдячний Комітету з питань транспорту та інфраструктури, а також всім депутатам за прийняте рішення. Ми знаємо про пропозиції бізнесу щодо цього проекту та будемо спільно його доопрацьовувати під час підготовки до другого читання. Цей закон вкрай потрібен, адже без нього не відбудеться реформа річкових перевезень», – прокоментував схвалення законопроекту у першому читанні Міністр інфраструктури України Владислав Криклій.
Він підкреслив, що запровадження ефективної річкової логістики дозволить перевозити великогабаритні партії вантажів, заощаджуючи мільйони коштів на ремонти автодоріг, що потерпають та руйнуються від вантажівок. «1 мільйон тонн вантажів, перевезених річкою і перенаправлених з наземного транспорту, зменшує витрати на ремонт доріг на 1 мільярд грн протягом 4 років», – зауважив Владислав Криклій.
Також законопроект започатковує створення Державного фонду розвитку внутрішніх водних шляхів. Він необхідний для забезпечення належного технічного стану судноплавних шлюзів на Дніпрі та можливості підвищення пропускної спроможності річки. Разом з тим, це забезпечить розвиток пасажирських перевезень, у тому числі, міжнародних.
Крім цього, прийняття законопроекту в цілому дозволить:
– стимулювати суднобудування, відновити українські підприємства та створити нові робочі місця для людей;
– лібералізувати ринок, допустивши судна під іноземним прапором, що стимулюватиме міжнародну торгівлю;
– розвивати водний шлях між Україною та Білоруссю Е-40, який зможе дати додаткові 7 млн тонн вантажів на рік на Дніпрі;
– провести дерегуляцію галузі шляхом запровадження безкоштовного проходження шлюзів та часткового звільнення суден внутрішнього плавання від зборів у морських портах;
– спростити адміністративні процедури при реєстрації суден та видачі кваліфікаційних документів;
– імплементувати європейські норми, а також залучити нові іноземні інвестиції.