В червні 2018 року відбувся обов’язковий аудит України Міжнародною морською організацією (ІМО), який мав на меті перевірку виконання нашою державою міжнародних зобов’язань у секторі морської безпеки, визначення рівня імплементації обов’язкових документів ІМО в національне законодавство, виконання конвенційних зобов’язань України в сфері безпеки мореплавства та вимог щодо охорони природного морського середовища.
Разом із низкою міністерств, відомств, служб і установ ретельній перевірці було піддано виконання Держгідрографією частини функцій прибережної держави, у першу чергу тих, що стосуються надання гідрографічних послуг, утримання й обслуговування системи засобів навігаційного обладнання, поширення навігаційних попереджень і метеорологічної інформації, установлення шляхів руху суден.
Незважаючи на те, що результати аудиту перевершили найсміливіші очікування морської спільноти, й експерти ІМО констатували успішне проходження аудиту Україною, за результатами перевірки командою аудиторів було складено проміжний звіт з рекомендаціями і зауваженнями для виконання державою.
На підставі звіту аудиторів спеціально створеною міжвідомчою робочою групою, до складу якої увійшли фахівці Держгідрографії, розроблено й погоджено з командою аудиторів ІМО План коригуючих дій, який послужив основою для опрацювання учасниками аудиту рекомендацій, спостережень і зауважень, включених до звіту.
Варто відмітити, що безпосередньо до компетенції Держгідрографії належало лише одне зауваження аудиторів – те, що стосувалося відсутності в Україні комплексного механізму перегляду й оцінки ефективності систем установлення шляхів руху суден у морських водах держави.
На виконання Плану коригуючих дій за результатами аудиту ІМО фахівцями Держгідрографії спільно з Морською адміністрацією розроблено Процедуру перегляду і оцінки ефективності систем установлення шляхів руху суден у територіальному морі та виключній (морській) економічній зоні України (далі – Процедура), яку було затверджено в червні минулого року Міністерством інфраструктури України і яка, по суті, стала тим самим механізмом, на відсутність якого в нашій державі вказували аудитори Міжнародної морської організації.
Керуючись затвердженою Процедурою Морська адміністрація спільно з Держгідрографією здійснили оцінку системи установлення шляхів руху суден: «Система розподілу руху №2. Підходи до портів Чорноморськ, Одеса та Південний», що ґрунтувалася на критеріях, визначених резолюцією ІМО А.572(14), а саме на:
- раніше введених системах установлення шляхів у прилеглих водах;
- існуючій схемі (потоках) руху суден у певному районі, включаючи прибережне плавання, потоки руху, що перетинаються, райони якірних стоянок;
- змінах, що плануються в схемі (потоках) руху суден, пов’язаних із розвитком портів або морських терміналів;
- аналізі аварійності морських подій, пов’язаних з використанням систем розподілу руху;
- аналізі порушень вимог МПЗЗС з урахуванням резолюції
ІМО А.432(ХІ) від 15.11.1979 «Дотримання Конвенції про Міжнародні правила запобігання зіткненню суден на морі 1972 року»; - забезпеченості району існуючими засобами навігаційного обладнання, гідрографічними зйомками та навігаційними картами певного регіону;
- наявності районів риболовлі, робіт, пов’язаних із розвідкою або розробкою ресурсів морського дна;
- переважаючих погодних умовах, течіях та льодових умовах.
У вересні 2019 року на запрошення Уряду України Міжнародна морська організація направила до нашої держави Консультативну місію. Під час місії консультантами ІМО було всебічно й детально обговорено з причетними українськими посадовцями, фахівцями Мінінфраструктури, Морської адміністрації, ДП «АМПУ», Держгідрографії тощо, а також надано зауваження, висновки й рекомендації щодо першої редакції Процедури.
Враховані зауваження й рекомендації Консультативної місії ІМО було включено до доопрацьованої редакції Процедури перегляду і оцінки ефективності систем установлення шляхів руху суден, яку наприкінці березня ц.р. затверджено Міністром інфраструктури України Вадиславом КРИКЛІЄМ, перекладено на англійську мову силами Держгідрографії та направлено до Міжнародної морської організації на виконання зауваження аудиту ІМО FD-9.
Серед подальших кроків щодо практичного впровадження в Україні новоствореного механізму – повторна оцінка системи установлення шляхів руху суден: Система розподілу руху № 2. Підходи до портів Чорноморськ, Одеса та Південний (Система), підготовка та узгодження підприємствами і відомствами морської галузі пропозицій щодо удосконалення Системи та подання Україною на розгляд ІМО проєкту змін до Системи.
Після прийняття пропозицій України Міжнародною морською організацією про їх введення в дію мореплавців і всі зацікавлені сторони будуть проінформовані у встановленому порядку.