АМКУ надав рекомендації Морській адміністрації щодо доступу до професії моряка

12 березня 2020 року на засіданні Комітету розглянуто питання надання пропозицій Кабінету Міністрів України (КМУ) та рекомендацій Державній службі морського та річкового транспорту України (Державна адміністрація) для вирішення проблемних питань у сфері підготовки моряків.

Їх вирішення можливе шляхом нормативного врегулювання, інакше Україна ризикує втратити репутацію країни, яка готує кваліфікованих моряків і капітанів.

Одну з основних ролей відведено навчально-тренажерним закладам (НТЗ), в яких здійснюється професійна підготовка та підвищення кваліфікації моряків.

Для виходу на ринок підготовки моряків суб’єктам господарювання – НТЗ необхідно отримати погодження Морської адміністрації у вигляді протоколу про відповідність та бути включеним наказом Міністерства інфраструктури України (Мінінфраструктури) до відповідного Переліку.

Однак, прозорому функціонуванню ринку заважає неврегульованість:

  • нормативно-правовими, внутрішніми актами Морської адміністрації окремих питань в загальній процедурі виходу на ринок, 
  • зокрема, щодо строків погодження навчальних програм, 
  • чіткого та зрозумілого алгоритму формування плану та проведення оглядів/перевірок НТЗ, 
  • чіткого строку видачі протоколів про відповідність.

Відповідно, дії Морської адміністрації щодо різних строків погодження навчальних програм для різних суб’єктів господарювання, а також бездіяльність, що полягає у незатверджені внутрішнього документу і нерозробці відповідного проєкта нормативно-правового акта, може призвести до обмеження та/або спотворення конкуренції на ринку підготовки моряків та членів екіпажів суден.

У зв’язку з цим, із метою припинення вищезазначених дій та бездіяльності, на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Антимонопольний комітет України надав рекомендації Державній адміністрації.

Відповідно до цих рекомендацій, Морська адміністрація має забезпечити:

  • чіткий і прозорий механізм та строки погодження навчальних програм навчально-тренажерних закладів,
  • формування планів та проведення їх оглядів, 
  • аналіз документів, 
  • видачу протоколів про відповідність тощо, 

шляхом затвердження внутрішнього документу або розроблення і подання на затвердження Мінінфраструктури проєкту нормативно-правового акту.

Заразом, займаючись питанням у сфері підготовки моряків, Комітетом опрацьовано проблематику взаємовідносин між НТЗ, які працюють на ринку, та Інспекцією з питань підготовки та дипломування моряків (Інспекція), на яку покладено функцію ведення єдиного Державного реєстру документів моряків (Реєстр).  

Пройшовши підготовку в НТЗ, як перший етап до отримання диплома фахівця, майбутній моряк повинен отримати свідоцтво або сертифікат про підготовку, який підтверджує його компетенцію. Такий документ видається НТЗ після реєстрації в Реєстрі, яку проводить Інспекція. З 2019 року така реєстрація здійснюється за договорами з НТЗ, укладеними на короткий строк (від 1 до 3 місяців). Плата за послугу з реєстрації документів встановлена на рівні 150 грн.

Водночас у листопаді 2019 року Інспекція розробляє ще одну форму договору про виконання дій щодо внесення (реєстрації) документів моряків до Реєстру, виданих НТЗ. Ця послуга надається на безоплатній основі. Натомість від НТЗ вимагається первинна інформація про моряка при його прийомі на навчання.

Постійна зміна умов та процедури внесення інформації про документи моряків у Реєстр, не дає змогу НТЗ передбачити та спрогнозувати діяльність на ринку.

Наслідком неукладання НТЗ договору з Інспекцією, на встановлених нею в односторонньому порядку умовах, є неприйняття останньою документів НТЗ, що у подальшому може призвести до блокування діяльності НТЗ із понесенням збитків.

Отже, чіткого нормативного врегулювання в діяльності Інспекції потребують питання: 

  1. закріплення переліку документів та інформації, що вноситься в Реєстр відповідно до вимог Конвенції ПДНВ; 
  2. порядок та формат передачі інформації та документів, що вноситься в Реєстр; 
  3. умови та порядок врегулювання відносин між Інспекцією та НТЗ з визначенням послуги.

Для вирішення цих питань Комітет схвалив пропозиції КМУ, а саме,

доручити центральним органам виконавчої влади, зокрема, Мінінфраструктури і Державній адміністрації вирішити порушені у листі проблемні питанні у сфері підготовки моряків та членів екіпажів суден.