Світовий банк: перехід АМПУ до моделі порт-лендлорд сприятиме комплексному розвитку портів (ВІДЕО)

Аналітики світового банку відзначили важливу роль України на міжнародних ринках як експортера продовольчих товарів та продукції ГМК. Також вони фіксують високий рівень зацікавленості приватного бізнесу у портовій галузі України. Проте, питання перспективного розвитку земель у портах та на прилеглій території, на думку міжнародних експертів, може стати суттєвим стримуючим фактором при подальшій реалізації проєктів державно-приватного партнерства та залучення інвестицій для модернізації інфраструктури.

Міністр інфраструктури України Владислав Криклій та голова Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Юрій Кісєль зі свого боку запевнили представників міжнародних організацій та бізнесу у підтримці реформ транспортного сектору з боку влади з урахуванням міжнародного досвіду, думки експертів та всіх учасників ринку.

Міністр інфраструктури наголосив, що для підвищення ефективності управління державними активами в листопаді2019 року Міністерство інфраструктури оприлюднило законопроект «Про корпоратизацію Адміністрації морських портів України»: «Це рішення дозволить держпідприємству в перспективі реорганізуватися в акціонерне товариство. Проєкт Корпоративної стратегії АМПУ до 2025 року передбачає наближення до визнаної у світі моделі управління портами – «порт-лендлорд».Це вихід держави зі стивідорної діяльності та впровадження інтегрованого підходу до землеволодіння та землекористування в портах.Це сприятиме економічному зростанню країни та ефективному залученню інвестицій приватного сектору. Міністерство інфраструктури підтримує дану ініціативу»,— наголосив міністр.

Наразі, за даними консультантів Світового банку, ситуація в українських портах не вкладаєтьсяв жодну з чотирьох класичних моделей функціонування портової галузі. На прикладі порту Південний експерти проілюстрували, що земельні відносини при реалізації інвестиційних проєктів у портах можуть бути вкрай ускладненими. Перспективні ділянки для забудови належать різним органам місцевої влади (комунальні), обласній адміністрації (державні), приватним суб’єктам. «Для залучення крупних інвесторів це слід упорядкувати. Найбільш ефективним у цій ситуації може бути наближення українських портів до моделіпорт-лендлорд з наданням Адміністрацій морських портів необхідних повноважень для системної координації планування користування портовими землями та комплексного розвитку портових територій»,— відзначив провідний економіст з питань транспорту Світового банку Луі Бланкас.

В свою чергу, заступник голови Наглядової Ради Адміністрацій морських портів України докторПатрік Верхувен зауважив, що існуючу в світі модель порт-лендлорд необхідно адаптувати для України з урахуванням інтересів держави, портових міст та бізнесу. «Мова не йде про зміну існуючих земельних правовідносин в порту. Впровадження нової моделі потребує лише консолідації можливостей адміністрації порту з управління, планування та розвитку портових територій»,— підкреслив він.

«Механізм «порт-лендлорд» застосовується у багатьох портах світу, зокрема, Антверпені, Роттердамі, Сінгапурі, де він довів свою ефективність, оскільки є основою системного та зрозумілого для усіх зацікавлених сторін підходу до управління портами. Ми дуже вдячні Міністерству інфраструктури та Верховній Раді за підтримку ініціатив щодо продовження портової реформи, а Світовому банку, за проведену роботу. Та сподіваємосяна подальшу співпрацю у розробці наступного етапу – підготовці необхідних законодавчих змін та розробленню майстер-плану розвитку портів з урахуванням можливостей автомобільного та залізничного транспорту, внутрішніх водних шляхів та виробництва основної експортної продукції на територіїУкраїни»,— підсумував керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс.

Участь у заході також взяли голова Одеської ОДА Максим Куций, Народні депутати України, представники центральних та місцевих органів влади, бізнесу та галузевих асоціацій.

131201

1312 K

1312 R

131202