- Світовий банк презентував звіт «Вдосконалення управління портовою галуззю України». Протягом 1,5 року консультанти Банку вивчали питання управління, землекористування та взаємодії між бізнесом, адміністраціями портів та місцевою владою. У підсумку Світовий банк прийшов до висновку, що в процесі подальшого реформування портової галузі Адміністрації морських портів України необхідно забезпечити впровадження в портах моделі управління порт-лендлорд.Це сприятиме комплексному плануванню та розвитку портів, покращить умови для залучення приватних інвестицій та дозволить посилити позиції України як країни-експортера на світовому ринку.
Аналітики світового банку відзначили важливу роль України на міжнародних ринках як експортера продовольчих товарів та продукції ГМК. Також вони фіксують високий рівень зацікавленості приватного бізнесу у портовій галузі України. Проте, питання перспективного розвитку земель у портах та на прилеглій території, на думку міжнародних експертів, може стати суттєвим стримуючим фактором при подальшій реалізації проєктів державно-приватного партнерства та залучення інвестицій для модернізації інфраструктури.
Міністр інфраструктури України Владислав Криклій та голова Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Юрій Кісєль зі свого боку запевнили представників міжнародних організацій та бізнесу у підтримці реформ транспортного сектору з боку влади з урахуванням міжнародного досвіду, думки експертів та всіх учасників ринку.
Міністр інфраструктури наголосив, що для підвищення ефективності управління державними активами в листопаді2019 року Міністерство інфраструктури оприлюднило законопроект «Про корпоратизацію Адміністрації морських портів України»: «Це рішення дозволить держпідприємству в перспективі реорганізуватися в акціонерне товариство. Проєкт Корпоративної стратегії АМПУ до 2025 року передбачає наближення до визнаної у світі моделі управління портами – «порт-лендлорд».Це вихід держави зі стивідорної діяльності та впровадження інтегрованого підходу до землеволодіння та землекористування в портах.Це сприятиме економічному зростанню країни та ефективному залученню інвестицій приватного сектору. Міністерство інфраструктури підтримує дану ініціативу»,— наголосив міністр.
Наразі, за даними консультантів Світового банку, ситуація в українських портах не вкладаєтьсяв жодну з чотирьох класичних моделей функціонування портової галузі. На прикладі порту Південний експерти проілюстрували, що земельні відносини при реалізації інвестиційних проєктів у портах можуть бути вкрай ускладненими. Перспективні ділянки для забудови належать різним органам місцевої влади (комунальні), обласній адміністрації (державні), приватним суб’єктам. «Для залучення крупних інвесторів це слід упорядкувати. Найбільш ефективним у цій ситуації може бути наближення українських портів до моделіпорт-лендлорд з наданням Адміністрацій морських портів необхідних повноважень для системної координації планування користування портовими землями та комплексного розвитку портових територій»,— відзначив провідний економіст з питань транспорту Світового банку Луі Бланкас.
В свою чергу, заступник голови Наглядової Ради Адміністрацій морських портів України докторПатрік Верхувен зауважив, що існуючу в світі модель порт-лендлорд необхідно адаптувати для України з урахуванням інтересів держави, портових міст та бізнесу. «Мова не йде про зміну існуючих земельних правовідносин в порту. Впровадження нової моделі потребує лише консолідації можливостей адміністрації порту з управління, планування та розвитку портових територій»,— підкреслив він.
«Механізм «порт-лендлорд» застосовується у багатьох портах світу, зокрема, Антверпені, Роттердамі, Сінгапурі, де він довів свою ефективність, оскільки є основою системного та зрозумілого для усіх зацікавлених сторін підходу до управління портами. Ми дуже вдячні Міністерству інфраструктури та Верховній Раді за підтримку ініціатив щодо продовження портової реформи, а Світовому банку, за проведену роботу. Та сподіваємосяна подальшу співпрацю у розробці наступного етапу – підготовці необхідних законодавчих змін та розробленню майстер-плану розвитку портів з урахуванням можливостей автомобільного та залізничного транспорту, внутрішніх водних шляхів та виробництва основної експортної продукції на територіїУкраїни»,— підсумував керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс.
Участь у заході також взяли голова Одеської ОДА Максим Куций, Народні депутати України, представники центральних та місцевих органів влади, бізнесу та галузевих асоціацій.