Про це сьогодні в інтерв’ю повідомив заступник міністра іноземних справ Росії А.Ю.Руденко.
“Вопрос: Украина предложила инициировать «принудительные» переговоры с Москвой по установлению морской границы, создать делимитационную комиссию. Готова ли Россия к диалогу о разграничении Азово-Керченской и Черноморской акватории? Есть ли вообще необходимость в делимитации морских границ именно сейчас?
Ответ: Можно предположить, что под «принудительными переговорами» Украина понимает согласительную процедуру, предусмотренную статьей 298 Конвенции 1982 года. При этом условием применения указанной процедуры является отсутствие нерешенного спора, касающегося суверенитета или других прав на материковую или островную территорию.
Если ссылка на данную процедуру означает готовность украинских властей признать суверенитет России над Крымским полуостровом, это, конечно, могло бы стать хорошей основой для урегулирования вопроса о морском разграничении между нашими странами.
Вопрос статуса и режима Азовского моря определен Договором о сотрудничестве в использовании Азовского моря и Керченского пролива 2003 года.
В соответствии со статьей 1 указанного международного договора, «Азовское море и Керченский пролив исторически являются внутренними водами Российской Федерации и Украины». Эта же статья предусматривает, что «Азовское море разграничивается линией государственной границы в соответствии с соглашением между Сторонами». Соответственно, действующий двусторонний договор уже определяет, что разграничение данной акватории возможно только по соглашению сторон. Таким образом, положения Конвенции ООН по морскому праву 1982 года в данном случае в принципе не применяются.”
З повним текстом інтерв’ю можна ознайомитись тут.
Нагадаємо, наприкінці вересня 2019 року “Держгідрографія” заявила про необхідність встановити морський кордон з Російською федерацією.
«З урахуванням норм міжнародного морського права та проведених консультацій з провідними міжнародними експертами з питань морської делімітації пропонуємо розглянути можливість початку примусової переговорної процедури з Російською Федерацією щодо питань встановлення морського кордону», – розповів начальник Держгідрографії Олександр Щипцов.
Формування спеціальної міжнародної «делімітаційної» комісії можливе на підставі статті 298 та Додатка V до Конвенції ООН з морського права.
Вже є один прецедент умовно «примусової» делімітації між Австралією та Східним Тимором, яка відбулася у 2018 році. Тоді ці дві країни добровільно уклали угоду про делімітацію, враховуючи результати роботи комісії з делімітації, створеної за ініціативи Тимору.
«Україна та РФ є також сторонами Конвенції ООН з морського права. На сьогодні Росія навряд добровільно підпише угоду про делімітацію з Україною (як Австралія з Тимором), але письмові висновки міжнародної комісії з делімітації матимуть дуже серйозне політичне та дипломатичне значення, а також будуть базисом для укладення в майбутньому відповідної угоди про делімітацію морського кордону між Україною та РФ після зміни політичної ситуації в Росії», – зазначив Перший заступник начальника Держгідрографії, фахівець у галузі міжнародного морського права Богдан Устименко.
Без встановлення морського кордону з РФ Україна ніколи не зможе повноцінно здійснювати свій суверенітет у межах більшої частини власного територіального моря, реалізовувати права в межах виключної (морської) економічної зони та/або континентального шельфу, легально використовувати морські природні ресурси. Окрім цього, визначення на підставі міжнародного права державного кордону – ключове питання національної безпеки і оборони – вважають фахівці “Держгідрографії”.