Держгідрографія спільно з Науковим гідрофізичним центром НАН України та Чорнобильським радіаційно-екологічним біосферним заповідником у серпні провела експедиційні дослідження в акваторіях річки Прип’ять. Під час експедиції виявили затонулу техніку та судна, а також можливі небезпеки для судноплавання на річці.
Маршрут експедиції проходив по всій акваторії головного навігаційного фарватеру річки Прип’ять від 30 км до 62 км (у межах заповідника).
Дослідження виконувались з використанням спеціалізованого судна «Дельфін» та маломірного судна Aqua Spirit.
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ
- Виявлено загальний рельєф річкового дна
Під час науково-дослідної експедиції провели гідрографічні дослідження, визначили основні та додаткові суднові шляхи в межах заповідника на річці Прип’ять та можливість використання зазначених акваторій для безпечного судноплавства. Крім того:
- проведено детальну гідрографічну зйомку навігаційного фарватеру;
- виявлено сучасне положення берегової лінії та загального рельєфу дна;
- установлено характер і розташування навігаційних небезпек;
- зібрано відомості для лоції;
- перевірено наявність та стан засобів навігаційного обладнання;
- проведено гідрологічні дослідження: вимірювання швидкості і напрямку течій,температури і прозорості води.
Схема: Звітний планшет гідрографічної зйомки
- Визначені мінімальні габарити суднового ходу р. Прип’ять на перекатах
До 2015 року на ділянці Усів – Чорнобиль довжина суднового ходу становила 32,5 км, гарантована глибина – 1,6 м, ширина – 35 м. На ділянці Чорнобиль – гирло р. Прип’ять довжина – 30 км, гарантована глибина – 2,65 м, ширина – 60 м. При даних гарантованих глибинах є окремі ділянки які потребують проведення днопоглиблювальних робіт.
- Установлено характер і розташування навігаційних небезпек
Під час науково-дослідної експедиції виявлено низку затонулих суден та техніки.
- Проведено ревізію засобів навігаційного обладнання
За результатами досліджень розроблено план дій для створення задовільного навігаційного стану акваторій. Він включає в себе:
– встановлення сучасних світних плавучих навігаційних знаків для огородження основного суднового ходу р. Прип’ять та судноплавних проток (72 навігаційних буї);
– відновлення берегових навігаційних та інформаційних знаків на всій протяжності р. Прип’ять (44 навігаційних та інформаційних знаки);
– будівництво створних навігаційних знаків на вузьких дільницях навігаційного фарватеру;
– встановлення світних навігаційних знаків на мостових переходах (4 знаки на мостових переходах);
– обладнання берегових інформаційних знаків для позначення високовольтних ліній;
– встановлення спеціальних плавучих навігаційних знаків для позначення меж Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника (орієнтовно 20 спеціальних знаків).
- Проведено гідрографічний моніторинг річкового русла
Гідрографічне вивчення акваторії р. Прип’ять з метою:
- створення безпечних умов судноплавства, вивчення руслових процесів, підготовки і видання офіційних річкових карт, керівництв і посібників для плавання, а також утримання їх в актуалізованому стані;
- проведення періодичного гідрографічного моніторингу стану глибин та габаритів основного суднового ходу шляхом виконання гідрографічних зйомок;
- розробка і видання офіційних річкових карт р. Прип’ять, а також керівництва для плавання;
- виконання періодичних гідрологічних досліджень акваторії р. Прип’ять у різні сезони року, вивчення руслових процесів.
Матеріали гідрографічної зйомки свідчать про необхідність підтримки гарантованих глибин на судновому ходк, проведення днопоглиблювальних та очисних робіт і подальше проведення комплексних досліджень на всій протяжності р. Прип’ять.
Проведені гідрографічні дослідження мають науково-технічне і прикладне значення, а їхні результати є значним внеском у централізований банк океанографічних даних.