Два роки саботажу господарської діяльності з метою здирництва в Миколаївському порту, або чому не можна залишати Юрія Лавренюка

Представники морського бізнесу днями звернулись до голови Кабміну О.Гончарука та голови Міністерства інфраструктури В.Криклія з закликом не залишати Юрія Лавренюка в керівництві міністерства. Свої аргументи вони виклали на багатьох сторінках.

Ми же спробуємо пояснити на прикладі Миколаївського порту, що стоїть за доволі емоційними звинуваченнями представників морегосподарського комплексу. Так би мовити, розглянути в ретроспективі «боротьбу» Ю.Лавренюка з корупцією за два роки на прикладі одного підприємства.

У 2017 році на тлі багатотижневих пікетів робітників Миколаївського порту, які протестували проти появи “команди пінькасів” (умовне позначення для групи колишніх працівників МВД, які зайшли на підприємство і почали лобіювати фірми Леоніда Крючкова), що вимагали відставки міністра інфраструктури Володимира Омеляна, ми зробили розслідування діяльності команди, яка почала працювати в Миколаївській філії Адміністрації морських портів України у 2016му році.

Тоді ми дійшли висновку, що «команда пінкасів» використовуючи адміністративний ресурс, намагається здійснити рейдерський захват бізнесу миколаївських стивідорних компаній та агентський компаній. Фактично, здійснювався саботаж господарської діяльності терміналів у Миколаївському порту з метою шантажу та здирництва. (Дивіться статтю «Керівництво миколаївської філії АМПУ займається рейдерською діяльністю (Розслідування)»

Два роки тому цю діяльність можна було зупинити, але не дивлячись на багатотижневі пікети працівників, широкий розголос у ЗМІ, судові процеси та чисельні заклики до керівництва Міністерства Інфраструктури, в особі В.Омеляна, його заступника по боротьбі з корупцією Юрія Лавренюка та голови Адміністрації Морських Портів України відповідної реакції не було.

Частину вимог, висунутих протестантами було виконано, а саме, “АМПУ” підписала договір про доступ до причалу компанії “Метал Стивідорінг Компані” до кінця 2017 року, відновили роботу буксири компанії “Марконі”, та був відсторонений від займаної начальник Адміністрації Миколаївського мор порту Віктор Козонак, далеко не ключова фігура з «команди пінькасів».

Розібратися у ситуації було поручено Юрію Лавренюку. Результатом розслідування стало…  відкриття кримінальної справи на Юрія Колтипіна, на той час в.о.директора ДП «Миколаївський морський торговельний порт», а зовсім не припинення діяльності групи Пінькас-Крючков, як того вимагали портовики.

 Більше того, на тих хто чинив спротив цим планам організувати тиск з допомогою правоохоронних органів.

Фактично «команда пінькасів» отримала зелене світло для всіх своїх планів в Миколаївському порту. Такі компанії як ТОВ «Альфа-безпека», ТОВ «Тріонта логістік»,  ТОВ «Тріонта плюс» та ТОВ «Авеста транс» отримали бурхливий розвиток.

ТОВ «Альфа безпека».

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 937 «Питання забезпечення охорони об’єктів державної та інших форм власності» Державне підприємство “Миколаївський морський торговельний порт” включено до переліку об’єктів державної та інших форм власності, охорона нерухомого майна яких здійснюється виключно органами поліції охорони на договірних засадах.

Проте, всупереч вимогам вказаної постанови службовими особами МФ ДП «АМПУ» були безпідставно проведені відкриті торги в електронній системі «Прозорро» в інтересах ТОВ «Альфа-безпека» (м. Київ), з яким 12.12.2016 укладено договір №278-В-МИФ-16 щодо надання послуг з охорони території Миколаївського морського торговельного порту терміном до 31.12.2016 на суму 871 819,2 грн.

Вказані дії спричинили тяжкі наслідки у виді нанесення МФ ДП «АМПУ» матеріальних збитків у розмірі 871,8 тис. грн.

Згідно із даними електронної системи публічних закупівель «Прозорро» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2016-10-18-000101-a/) у вказаних торгах також приймали участь Управління поліції охорони в Миколаївській області (далі – УПО), ТОВ «Южний Янтарь» (м. Миколаїв) та ПП «Укртекбезпека» (м. Одеса), пропозиції яких були безпідставно відхилені тендерним комітетом МФ ДП «АМПУ». Хоча згідно протоколу засідання Тендерного комітету від 14.11.2016 пропозиція ПП «Укртекбезпека» у розмірі 476,3 тис. грн. була вдвічі меншою. Також було відхилено пропозицію ТОВ «Южний Янтарь» у розмірі 421,8 тис. грн.

Оновленим складом тендерний комітет визнав переможцем вказаних торгів визнано ТОВ «Альфа-безпека» з пропозицією 871,8 тис. грн. При цьому, кількість наданих ТОВ «Альфа-безпека» копій посвідчень співробітників не відповідала кількості працівників вказаної комерційної структури, а список працівників із зазначенням їх ПІБ взагалі не надано, що мало бути підставою для відхилення такої пропозиції. Зазначене вказує на наявність ознак прийняття членами тендерного комітету МФ ДП «АМПУ» упередженого рішення в інтересах ТОВ «Альфа-безпека».

Крім цього, із врахуванням розмірів цінових пропозицій ПП «Укртекбезпека», УПО та ТОВ «Южний Янтарь», цінова пропозиція ТОВ «Альфа-безпека» у розмірі 871,8 тис. грн. не могла вважатися тендерним комітетом МФ ДП «АМПУ» прийнятною, тому що перевищує середньо-ринковий рівень більше, ніж у 2 рази.

Також встановлено, що до підписання угоди від між МФ ДП «АМПУ» та ТОВ «Альфа-безпека» з охорони об’єктів ММТП, здійснювалося силами служби загальної охорони та режиму (СЗОР) державного підприємства та УПО (згідно укладеної між УПО та МФДП«АМПУ» угоди №2-В-АМПУ-16 від 04.01.2016 на суму 516,75 тис. грн. щомісячно).

Організація та проведення торгів щодо закупівлі охоронних послуг здійснювалися службовими особами МФ ДП «АМПУ» без будь-яких обґрунтувань збільшення чисельності особового складу СЗОР державного підприємства та УПО, задіяного в охороні об’єктів ММТП.

Внаслідок підписання угоди від 12.12.2016 №278-В-МИФ-16 охорона об’єктів ММТП здійснюється із додатковим залученням співробітників ТОВ «Альфа-безпека», які фактично дублюють дії співробітників СЗОР МФ ДП «АМПУ» та УПО. Зазначене свідчить про безпідставність проведення МФ ДП «АМПУ» торгів та укладення угоди щодо закупівлі охоронних послуг.

Прокурор Заводського району Миколаївської місцевої прокуратури В.Точонов вважає, що отримані відомості та матеріали вказують на наявність в діях службових осіб МФ ДП «АМПУ» ознак скоєння кримінального правопорушення у сфері службової діяльності.

Попри відкриття кримінальної справи ТОВ Альфа Безпека і досі охороняє територію Миколаївського морського торговельного порту. Та використовуючи адміністративний ресурс ДП «ММТП» та АМПУ ТВО «Альфа Безспека» продовжила займатись здирництвом і саботажем діяльності суб’єктів господарювання.

Вся інформація, про яку ми зараз розповідаємо є у відкритих джерелах, наприклад, судове рішення у справі ДП «ММТП» та ТОВ «МСК» від 4.07.2019 року, ознайомившись з яким, можна скласти враження про стиль та методи діяльності ТОВ «Альфа-Безпека» на державному підприємстві. 

 ДП “Миколаївський морський торговельний порт” через суд намагалось отримати з ТОВ “Метал Стивідорінг Компані” (МСК) стягнення вартості витрат, понесених у зв`язку з охороною майна «МСК» без його доручення у сумі 595402,08 грн.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 13.12.2018, у задоволенні позову відмовлено. Суди встановили відсутність у спірний період правових і фактичних підстав для додаткової охорони майна на території Миколаївського порту, яка є режимним об`єктом, із покладенням на МСК обов`язку з оплати послуг охорони. До 1 серпня 2017 року (день скасування ухвали суду в кримінальному провадженні в частині передачі арештованого майна на відповідальне зберігання його власнику) Морський порт здійснював заходи щодо охорони майна відповідно до вимог кримінально-процесуального закону. А в подальшому вживав заходи щодо охорони арештованого майна за власною ініціативою, незважаючи на відсутність правових підстав для його подальшого утримання.

Миколаївський порт для надання послуг охорони цього майна залучив на договірних засадах Управління поліції охорони Миколаївської області (договір №2710/34/17-2016/70-Р від 26.12.2016 терміном дії до 31 грудня 2017 року) та ТОВ “Охоронна Компанія “АЛЬФА БЕЗПЕКА” (договір №65-Р від 11.10.2017 терміном дії до 31 грудня 2017 року). За період липень-грудень 2017 року Управлінням поліції охорони в Миколаївській області та ТОВ “Охоронна компанія “АЛЬФА БЕЗПЕКА” надані послуги з охорони арештованого майна, переданого ухвалою на відповідальне зберігання Морському порту, на загальну суму 595402,08 грн.

Суд відхилив аргументи Миколаївського порту про наявність користі для «МСК» внаслідок вчинення Миколаївським портом дій з охорони майна. Зокрема, безпідставним є посилання позивача на відсутність припинення дії Договору оренди та можливість «МСК» користуватися майном після скасування арешту, оскільки згідно з встановленими судами попередніх інстанцій обставинами Миколаївський порт не повернув «МСК» майно після скасування Ухвали від 24.05.2017 у відповідній частині, а відтак «МСК» позбавлений можливості користуватися майном через утримання його Миколаївським портом.

І це лише один приклад, коли державне підприємство використовувалось у схемах здирництва.

За допомогою адміністративного ресурсу ТОВ «Альфа безпека» вже третій рік розширює географію своєї діяльності. Наступним об’єктом для їх «послуг» став Ізмаїльский морський торговельний порт. Керівництво АМПУ (за мовчазної підримки Райвіса Вецкаганса) прийняло рішення скоротити фахівців з великим досвідом охорони стратегічного підприємства і замість них найняти приватну компанію «Альфа-безпека». В травні 2019 звільнені працівники перекривали трасу Одеса-Рені, щоб привернути увагу керівництва Міністерства Інфраструктури та АМПУ. Але марно. Все це відбувалось за мовчазної згоди Юрія Лавренюка та Володимира Омеляна.

ТОВ «Тріонта логістік»

4 квітня 2017 року В.Козонак, один з представників «команди пінькасів» у Миколаївській філії АМПУ,  підписав на строк в 10 років договори про доступ до причалів №4,5, 6, 9, 10, 11, 12 компаніям ТОМ «Тріонта Логісткікс», договір №33-П-МИФ-17, ТОВ «Тріонта Плюс», договір №34-П-МИФ-17 та ТОВ «Авеста транс», договір №35-П-МИФ-17, які не були портовими операторами в порту та не мали ні відповідного майна, ні виробничих потужностей, ні працівників відповідного фаху.

При цьому було достровоко розірвано угоду про доступ до цих причалів ТОВ «Метал стивідорінг компані» (МСК).

Ще одна компанія, чиї права так само були порушені ТОВ «НІКМОРСЕРВІС НІКОЛАЄВ» звернулась до суду до. ТОВ «Тріонта Логістікс» про визнання недійсним Договору про забезпечення портового оператора до причалу від 04.04.2017, укладеного між МФ АМПУ та ТОВ «Тріонта Логістік». В обґрунтування своїх вимог зазначило, що зміст згаданого Договору суперечить приписам п. 5 ч. 1 ст. 2, п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ч. 1-3 ст. 13 ЦК України, ст. ст. 1, 11, 21 Закону України «Про морські проти України», відтак посилаючись на положення ст. ст. 203, 215 ЦК України просило визнати цей договір недійсним.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 18.07.2017 у справі № 910/7263/17 позов задоволено повністю.

Визнано недійсним Договір про забезпечення доступу Портового оператора до причалу від 04.04.2017 року, укладений між ДП «Адміністрація морських портів України» та ТОВ «Тріонта Логістікс».

З 17го року «МСК» не працює в порту.

У 2019 році ДП «Миколаївський морський торговельний порт» затвердив фінплан в якому ТОВ «Тріонта-логістік» вказано як інвестора, що має намір побудувати універсальний перевантажувальний комплекс для перевантаження, зберігання і відвантаження наливних та/або генеральних вантажів. Річний обсяг перевалки наливних вантажів оцінюється в 750 тис. тонн. на причалах 8 та 9 за  240 – 260 млн грн.

ТОВ «Сервіс Транс»

З весни 2017 року МФ ДП «АМПУ» почав перешкоджати діяльності агентськіх компаній в Миколаївському морському порту. Зокрема, диспетчерською службою ігнорувались спроби підписати заявку на прийняття суден до причалу порту, під різними приводами не надавались перепустки в порт та чинився тиск на клієнтів з боку адміністрації порту.

З травня 2017 року адміністрація Миколаївського порту почала ігнорувати повідомлення небажаних агентських кампаній про підхід суден до порту. На прохання підписати заявку на лоцманське проведення суден головний диспетчер відповідав відмовою, посилаючись на те, що у судна повинен бути інший агент. Це опосередковано означало, що чиниться тиск на вантажовласників та судновласників, котрим прозоро натякали, що їм варто відмовитися від послуг агентів на користь іншого «зручного» агента. Цим агентом завжди ставала компанія ТОВ «Сервіс Транс».

Агентам почали натякати, що судно не стане до причалу і потрібно від нього відмовитися на користь ТОВ «Сервіс Транс».

Адміністрація МФ АМПУ створювала приховані перешкоди здійсненню агентської діяльності на території Миколаївського порту шляхом затягування, відтермінування підписання листів на видачу перепусток. Таким чином агентські кампанії були не в змозі виконати свої обов’язки зі своєчасного оформлення суден. Мало місце злочинне ігнорування звернень.

Наслідком таких дій Адміністрації Миколаївського порту з перешкоджання діяльності агентських компаній на користь кишенькового агента ТОВ «Сервіс Транс» стало припинення діяльності кількома агентськіми компаніями, зокрема ТОВ „ІСМА”, «Дрегон Мерітайм» та «Пасіфік Мерітайм».

 

Не побачити ці дії Юрію Лавренюку, як відповідальному за боротьбу з корупцією в Міністерстві Інфраструктури було неможливо. На його адресу надходили численні звернення від Профспілок, агентських компаній, народних депутатів, керівників підприємств, одночасно були звернення до Антимонопольного комітету України, Міністра інфраструктури, Прокуратури та численні публікації в ЗМІ, в тому числі, за результатами торгів в системі Прозоро.

Миколаївський порт – це лише один приклад того, які процеси відбувались у морській галузі. За цими процесами стоять цілком конкретні люди, з конкретними прізвищами. І Юрій Лавренюк один з тих, хто уособлює їх. Саме тому морська спільнота виступає категорично проти того, щоб він залишився в Міністерстві інфраструктури.

 

 

Олександр Діордієв для “Морських бізнес-новин України”