Доповідь “Правові аспектирозвитку ринку послуг морського агентування в Україні”
Ксенія Підручна, виконавчий директор «Асоціація морських агентств України», тези доповіді:
Для того, щоб ринок агентських послуг в Україні успішно розвивався, треба просто не заважати агентам. А заважає їм зараз саме Адміністрація Морських Портів України (АМПУ), яка вигадала господарський договір приєднання та три критерії для морських агентів: позитивний депозит у 35 тисяч доларів, така ж сума страхового внеску та певна кількість суднозаходів на рік для агента. Це абсурдні умови, відсутні в інших країнах світу. АМПУ пояснює це тим, що агент має нести відповідальність за помилки судновласника, в тому числі за забруднення навколишнього середовища, та має відшкодувати збитки власними коштами.
Вирішення цієї проблеми можливо двома шляхами. По-перше, агенти звернулися в Антимонопольний комітет з цього приводу.По-друге: потрібен нормальний закон про саморегульовані організації, який би повністю відділив державу від цього ринку, щоб вони не втручалися, а ринок регулювався самим бізнесом. Наразі існують міжнародні вимоги до морських агентів (ЮНКТАД, UNCTAD), в тому числі до професійної кваліфікації.
Ще одна організація, яка заважає морським агентам – це Морська Адміністрація (МА). Зокрема, мова про Моррічсервіс, який так само через договір приєднання нав‘язує морським агентам сервісні послуги, які не надаються і не передбачені законодавством.
Зараз АМПУ та МА використовують «нову» схему: вимагають, щоб з ними погоджували план швартування та осадки. Через АМПУ вони можуть дати або не дати «добро» на швартування, і відомо, що за певну плату дозвіл буде отриманий.
Щодо прозорості фінплану та портових зборів. Треба внести зміни в Закон про морські порти України та привести його у відповідність до правил ЕС № 2017-3352 (Рамкові принципи доступу до ринку портових послуг і прозорості). Майже у всіє європейських портах адміністрації публікують свої дані по прибутках і витратах, а також погоджують свої плани з радами портів або з консультативними органами при адміністраціях портів, за участі учасників ринку.
Хотілося б щоб після даної конференції, можливо на базі Морської палати, була створена платформа, на якій працювали б представники учасників ринку, які опрацьовували б зміни до законів, підзаконних актів, і через народних депутатів, які присутні зараз у залі, подавали до Верховної Ради і новий Кабмін.