Після того як Лавренюк потрапив до Нацради по боротьбі з корупцією, хабарі в сфері дипломування моряків зросли – Григоров

Доповідь “Корупція у сфері дипломування моряків”. Форум “Транспорт як дзеркало реформа в Україні”. 13.08.2019

 

Олег Григоров, директор Маріупольської регіональної регіональної філії інспекції з питань підготовки та дипломування моряків (2013-2018).

Тези доповіді та дискусія.

“Оголошені в 2016 році В.Омеляном та Ю.Лавренюком реформи не працюють, навпаки, ситуація погіршилася. З системи дипломування моряків вилучені фахівці морської галузі, а їх місце зайняли поліцейські, митники, овочеводи та ін. Корупція набула тотальних розмірів. Моряк не може підтвердити свою компетентність, не заплативши. По суті, моряків привчили платити, незалежно від реальної кваліфікації, хто не заплатив – іспит не складе, хто заплатить – підтвердить кваліфікацію в будь-якому разі.

Всі ці питання я озвучував Омеляну, Галушаку, звучало прізвище Лавренюка. Згодом булаініційована перевірка інспекції, Омеляна змусили видати відповідний наказ про перевірку Інспекції, де були підтверджені всі оці факти. В акті комісії був відображений аудіозапис з інформацією, скільки має платити моряк.

Перевірка проводилася відділом аудиту та фінансового моніторнгуМінініфраструктури, який знаходиться в підпорядкуванні Юрія Лавренюка. Тобто неможливим є те, щоб він про ці факти не знав.

Примітно, що до президентських виборів суми хабарів були іншими. Після того як Лавренюк потрапив до Національної ради по боротьбі з корупцією, хабарі зросли. Зараз іспит для старшого помічника капітана в Херсоні коштує 2 тисячі 200 доларів США. Підтвердження – 550. Якщо не заплатить – він іспит не складе. Це до виборів. Рядовий склад: було 300, зараз 550. Буквально зараз мій товариш, капітан каже таке: за пакет документів з підготовки беруть 2400 доларів зі старшого механіка.

Звинувачувати в корупції лише Лавренюка – це неправда. Коли він заходив у 2016му, він заходив за допомоги правоохоронців. За моєю інформацією правоохоронці приїжджали в порти і шукали масу негативу, щоб усунути керівників портів. Все це позиціонувалося як боротьба  Лавренюка з корупцією, а насправді він її очолив.

У згаданому мною акті комісія Мінінфраструктури підтвердила, як вона назвала, «видання сумнівно підтверджених» начальних документів.

Владислав Криклій, Начальник Головного сервісного центру МВС України: Треба вести мову про необхідні зміни фахово, чітко визначаючи проблеми і шляхи їх рішення, а не скаржачись на одного «пана Х»

І.Ніякий: За підсумками форуму ми підготували звернення до президента, в Кабмін та ВР з рекомендаціями внесення змін до законодавства.

Ш. Хаджишвілі: Така структура як Моррічсервіс це державна помийка і має бути закрита. Вона створена не для сервісу, а для збирання грошей.

М. Капацина:  Вартість заходу і виходу суден вже закладена в портові збори. Окремої плати для агентів нема ніде в світі і не має існувати. Це не сервіс, а контрольна функція, яку здійснює держава.

Т.Тітаренко: Два роки тому Запорізьке відділення Антимонопольного комітету прийняло рішення, що за оформлення приходу і виходу судна окрема плата стягуватися не має. Вартість входить до портових зборів.

Григоров: По суті, система дипломування потрапила «під Моррічсервіс», документи видаються через цю структуру. Міжнародними актами передбачено ,що дипломування відбувається в рамках системи якості. В законодавстві норми щодо роботи такої структури немає.

Раніше існувало порядка 40 центрів підготовки моряків. Зараз успішну здачу іспитів може гарантувати тільки проходження підготовки у певних «неофіційно схвалених» центрах.

Директор Київського центру підтоговки моряків скаржиться, що у нього цього року немає жодного капітана, хоча в його центрі пакет капітана коштує 15 тис. грн., а у «неофіційно схвалених» – 70 тис. грн., При тому, що тренування проходять у нас.

Дудніков, Морська палата України: з 63х функцій Морської адміністрації пріоритетною сьогодні вважається одна – видання морських документів. Для цього треба людину навчити, зібрати і зареєструвати документи тощо. Вся ця система ґрунтується на тому, щоб отримати в одних руках контроль над процесами, які раніше здійснювалися незалежними інституціями. Весь цинізм ситуації – в тому, щоб зосередити все в одних руках та мати можливість «видавати квитки» морякам, бо ніхто й ніколи скаржитись не буде.

В Україні офіційно зареєстровано 46 навчальних центрів в Нац.Реєстрі МА, «легітимними» неофіційно вважаються три. Необхідні тренажери наявні у кращому випадку, в одному центрі, Херсонському. Два інші центри в Одесі – «Океан» та «Міжнародний центр підготовки моряків» – це контори «рога і копита», які мають в кращому випадку сайт з фотографіями, що зроблені в хорватських навчальних центрах.

В Україні від 100 до 180 тисяч моряків, кожні 5 років кваліфікацію їм треба підтверджувати. Вартість підтвердження від 2 до 5 тисяч доларів США. Тобто обсяг цього «ринку» становить до 15 мільйонів доларів США на рік.

Репліки з залу називають цифру від 40 мільйонів до 500 мільйонів доларів США на рік.

Григоров: ще один негативний аспект – в тому, що більшість цих центрів знаходиться в Одесі, фахівці з інших міст фактично залишені на межі виживання без роботи. Антикорупційне міністерство не діє. Відповідальним за ситуацію вважаю заступника міністра Лавренюка.

Ілля Тихонов, вик. директор Української асоціації крюїнгових компаній: Робота Морської Адміністрації з нормативною базою незадовільна. Зміни законодавства, ініційовані МА це постанови КМУ: 559-а, про збільшення штату МА втричі, 579а – зміна форми одягу працівників мортранспорту, 602-га: зміна критеріїв ризику суднових компаній та компаній, що працюють в портах та відомі зміни щодо капітанії портів. Виведення капітаній з АМПУ є незаконним (наказ 190й).

Один Петренко цю  схему тримати не може, на наказах міністерства, зокрема 190-му стоїть підпис пана Омеляна. Документи пройшли без погодження з профільними фахівцями і причини знайти неважко, тому що в постанові про форму вказано навіть марку тканини. Треба органам влади звернути увагу на ці речі, переглянути або скасувати незаконні акти.

Начальник інспекції з дипломування моряків, екс-працівник СБУ, не з’являється на засіданнях комісій, не зустрічається з профспілкою. Вказаний працівник призначений на посаду наказом пана Галущака. Найголовніше: центр розробки всіх операцій по впровадженню корупції знаходиться в Мінінфраструктури, в кабінеті пана Лавренюка.

Хочу звернути увагу, що недавно вийшов указ президента, № 453-2019, про склад національної ради з питань антикорупційної політики. До складу цієї ради ввійшов пан Лавренюк. Я ввадаю, що це велика помилка, яку треба виправляти, тому що до складу подібної ради не може входити організатор корупції в міністерстві.

Віктор Бездольний, президент Асоціації лоцманів України:Подібними інститутами Україна дискредитує себе як морська держава. Створення двох центрів управління, двох центральних органів виконавчої влади – це нонсенс, тому що вони будуть битися між собою за гроші. Нова структура, МА, має на меті не нагляд,  контроль та адмінпослуги, як у всьому світі, а створення мережі структур для збору коштів. Ми маємо давати конкретні пропозиції депутатам, які присутні тут, і я вважаю, що треба якнайскоріше реалізувати структурну реформу. Чітко розділити наглядово-контрольні та господарські функції, як цього і вимагає Закон про порти, написаний під диктовку ЕС. Саме злиття цих функцій породжує корупцію.

Ми можемо боротися з корупцією, але головне – ліквідувати її підґрунтя. На сьогодні Морська Адміністрація є зайвою структурою. Цей орган задумувався як контрольно-наглядовий, а сьогодні АМПУ робить з цієї структури орган для заробітку через сервіси з використанням адміністративного тиску.