Доповідь “Питання діяльності служб капітанів морських портів”
Антонов Олександр Олексійович, капітан порту Одеса в 2015-2019рр.
Тези виступу:
Наявність підроблених дипломів (ред. – чиновників Морської Адміністрації) і фальшиві конкурси та інші порушення законодавства мають коментувати правоохоронні органи. По суті відбулося рейдерське захоплення Служби капітанів портів.
За кодексом торгового мореплавства функція оформлення судна належить капітану морського порту. Назва посади «капітана» звучить інакше, але навіть якщо він і має дані функції, то на якій підставі плату за послугу отримує структура «Моррічсервіс»? Тобто вона або бере кошти за те, чого не робить (бо оформлення виконує держслужба) або ж виконує ті функції, виконувати яких не має права.
***
Все, що відбувається – наслідок політичних домовленостей, які в народі називають «договорняками». Брало участь міністерство, брала участь АМПУ, Морська Адміністрація (МА). Прямих наказів міністра про передання справ і майна не було.
Не було ніякого наказу, нічого. З’явилася паралельна структура, в назві посади через риску вказано «капітан порту». Не було призначення міністром, як це передбачено Кодексом про торгове мореплавство (КТМ). І паралельно починається спроба виконання функцій капітана порту, без досвіду, навичок і штату. Виникає абсурдна ситуація, але вони потихеньку через домовленості з АМПУ почали виштовхувати легітимних капітанів портів та легітимні служби, не маючи на це прав.
***
Тобто керівник АМПУ взяв зміни до Наказу № 190, куди Д.Петренко (ред. – глова Морської Адміністрації) зміг внести зміни через Мінюст, в обхід Кодексу про торгове мореплавство тезу про те, що він може призначати капітанів портів. І на підставі цього наказу начальник АМПУ прийняв рішення про скорочення Служби капітанів порту. Проте цей наказ не має жодного стосунку до керівництва АМПУ, так само як і капітан порту.
***
Морська спільнота України не виступає проти МА. Галузі потрібен свій керівний орган центральної виконавчої влади.
Питаннями продажу посад, дипломів та інш. мають займатися правоохоронці. Я як капітан порту не можу підтвердити жодного факту, жоден агент не дасть мені письмової заяви про те, що з нього вимагали певну суму. Чи це відбувається зараз? Так, це відбувається, у ще більш значному розмірі. Але жоден моряк і жоден агент ніколи не подали жодної письмової скарги.
Присутні на форумі відмовилися відповісти на запитання модератора, чи зіштовхувався хтось із них з фактами корупції з боку капітанів порту.
***
Ніхто не застрахований від того, що хтось із працівників може, наприклад взяти пляшку коньяку і «прикрити очі». Справа у системній корупції, яка з чесних людей робить потвор. А небажаним для системи стає якраз людина, яка не хоче «заносити нагору».
Корупційний цифровий рекорд був поставлений навесні: хабар портстейтконтролю (ред. – Port State Control) – 5000 доларів США. В середньому розмір хабаря – від 1500 доларів.
І. Ніякий:
Можу зі свого колишнього досвіду агента повідомити: інспектори портстейтконтролю в Миколаєві та Южному одразу при підйомі на судно оголошували ціну в 2-3 тисячі доларів.
О. Антонов:
Отже, справа йде до повної зупинки моря. Тому в першу чергу треба відновити діючі служби капітанів портів та прибрати невідповідні функції в АМПУ. Для рефромування Морської Адміністрації не треба створювати робочі групи, натомість створити урядовий комітет чи комісію при Верховній раді.