Доповідь “Основні проблеми та шляхи реформування Морської адміністрації”
Іван Ніякий Директор ДП «Трансшип-Сервіс», віце-президент МорськоїпалатиУкраїни.
Тези виступу.
Лише за один рік новій структурі (Морській адміністрації, МА) вдалося внести цілковитий безлад у всі функції, які їй довірили виконувати.
Перша і головна проблема – це цілковитий непрофесіоналізм керівників Морської адміністрації. Широко відомим є факт про те, що Петренко, керівник Морської Адміністрації, підробив довідки про плавання коли отримував документаи капітана далекого плавання. Аналогічною є ситуація з керівником одного із відділів, Фатинюком. На нашу думку цих людей треба не тільки звільнити, але й притягнути до кримінальної відповідальності, а також не допустити, щоб вони могли займати керівні посади в органах державного управління.
***
Наступна проблема, яка у всіх на слуху – провальна реформа служб капітанів порту. Відповідно до ст. 77 Кодексу про торгове мореплавство капітан порту призначається на посаду і знімається з неї міністром інфраструктури за поданням голови МА. В травні 2019 всі капітани портів були звільнені міністром, а нові призначені не були. Це є карним злочином, тому що на сьогодні у всіх портах України відсутній нагляд за безпекою мореплавства. А всі документи, які видані морякам псевдокапітанами портів, призначеними Петренком – незаконні і нелегітимні.
Тому реформу службу капітанів порту треба негайно зупинити і відновити на посадах всіх капітанів портів. А далі – провести правильну реформу. Наприклад, у нас є таке бачення: створення окремого казенного підприємства «Служба капітанів порту».
***
Наступна проблема – створення державної «прокладки» – Моррічсервісу. В квітні 2019го П.Петренко повідомив про створення центру послуг для моряків. Насправді суть «реформи» виявилася в тому, що всі послуги, які отримували моряки, в дипломно-паспортних відділах портів, були передані новій структурі за окрему плату. Додатково нова структура направила листи всім морським агентам про те, що віднині всі приходи-відходи суден будуть здійснюватися тільки через Моррічсервіс, за окрему плату. Нагадаю, що оформлення приходу-відходу судна – це функція капітана порту, а не комерційна послуга і має здійснюватися безкоштовно.
Отже, Моррічсервіс треба терміново ліквідувати, а все майно передати Службі капітанів портів.
***
Інспекція з дипломування моряків споконвіку є одним з найбільш корумпованих органів в системі морського транспорту і по суті є непотрібним, бо дублює функції, які споконвіку виконувалися службами капітанів порту. Для моряка кожне звернення в цю інспекцію – це втрата кількох тисяч доларів.
Тому треба максимально лібералізувати процес дипломування, підтвердження та інш., вказану інспекцію ліквідувати, і також передати її функції службам капітанів порту. Як варіант, частину функцій можна передати Центрам адміністративних послуг (ЦНАП).
***
Наступна проблема – підвідомчі організації. Наприкінці 2018 р. за постановою КМУ шість державних підприємств: Реєстр судноплавства України, Морська пошуково-рятівна служба, інспекція з дипломування моряків, Держгідрографія, ЧорноморНДІпроект та УкрНДІ були передані зі сфери управління Мініфраструктури у сферу управління МА. Я вважаю це необдуманим і навіть злочинним кроком, тому що згідно із законом при переданні підприємств зі сфери одного центрального органі до іншого має бути виконаний ряд процедур. Одна з найоголовніших – це бізнес-план або техніко-економічне обгрунтування (ТЕО). Ми таких документів не бачили і за нашою інформацією в ЧорноморНДІпроекті їх також не бачили. Тому треба терміново переглянути перелік підзвітних організацій вивести непрофільні підприємства зі сфери управління МА. Залишити тільки ті, цілі діяльності яких співпадають з МА.
Після проведення цих «реанімаційних заходів» Морська Адміністрація має сконцентруватися на виконанні своїх основних функцій.
***
Прошу ознайомитись з відео, де показано до чого призвели “реформи” Морської Адміністрації.
Відео: «оформлення заходу судна» в порту Усть-Дунайськ (м. Вілково): від капітана порту звучить пропозиція оформитися через «Моррічсервіс».