Вчора АМПУ повідомила, що спрямувала в Офіс Президента України пакет ініціатив з розвитку морської галузі. Документ містить перелік рішень (законів, нормативних актів тощо) – як невідкладних, так і стратегічних, – які мають прийняти Верховна Рада та Кабінет Міністрів задля вирішення проблемних питань, що перешкоджають розвитку портової галузі України.
Сьогодні ми маємо вже першу реакцію на ті пропозиції, які стали відомі, від фахівців галузі. Так, генеральний директор групи терміналів Risoil S.A. Максим Широков поділився своїм баченням на Фейсбук.
1. 90% дивідендів це питання не сьогоднішнього дня. Навіть більше, можна сказати про те, що знали буде 90% дивідендів, і коли це затверджували на засіданні КМУ чомусьніхто не піднімав цього питання а просто “проковтнув”, а тепер винна держава яке забирає 90% прибутку. На мою думку, тут питання не до держави яка створила АМПУ, дало робочі місця, дуууже гідну зарплату, а до менеджменту, який свого часу не відреагував на встановлення розміру дивідендів і тільки зараз саме в цей час ))) підняв це питання публічно .
Раніше що заважало підняти це питання і винести в публічну площину ???
2. Концесія це не аксіома і “світ клином не зійшовся на ній”. Протягом 6 років існування АПМУ – за весь час жодного концесійного проекту не відбулося, багато говорять, багато обговорюють і все … Та ЗУ “Про концесії” потрібен і необхідний і не тільки для портової галузі, хоча в принципі і чинний на сьогоднішній день теж робочий і можна було б з ним працювати. Але тільки от чомусь з року в рік про нього говорять і говорять, але так і не приймають … знову питання чому? Погане обгрунтування необхідності, не вибудована правильна комунікація з комітетами в ВР і так далі.
Крім концесії є інші інструменти: це і приватизація, і передача в управління, і корпоратизація (акціонування) або передача в комунальну власність і так далі. Для кожного порту в силу особливостей і історії розвитку та ситуації, що склалася повинен бути застосований свій відповідний інструмент, який дозволить йому розвиватися і не в бік зменшення робочих місць і вантажної бази, а навпакию. Але для цього кожен порт треба вивчати, треба відповідний менеджмент направляти для цих цілей (а не для інших цілей). Ради порту проводити, чути і приймати думку членів Ради порту, науку залучати. А сьогодні все поки навпаки. Тому і виглядає Концесія як гасло і ніхто всерйоз її не приймає вже, а якщо і приймає то як щось вороже.
3. Екологія – не заслуга АМПУ, це заслуга Бізнесу і окремих людей в галузі протягом останніх 5 років !!! Тут реальний результат роботи багатьох професіоналів галузі, які не боялися говорити про цю проблему, які не приховували її і ламали “корупційну схему” з року в рік !!!
4.Внутрішні водні шляхи – це взагалі нонсенс !!! Відкриваємо ЗУ “Про морські порти”, навіть в самій назві ЗУ все сказано і з якогось дива і на якій підставі АМПУ займається внутрішніми водними шляхами і особливо витрачає на це – портові збори, цільове використання, яких прописано в 316 Наказі МІУ. У ЗУ “Про морські порти”. Там чітко прописані функції АМПУ і слова немає про внутрішні водні шляхи, водосховища тощо. Чітко сказано і написано – АМПУ контролює і функціонує через свої адміністрації в морських портах! Днопоглиблення внутрішніх водних шляхів це просто нецільове використання портових зборів і це факт! Треба зупинитися! І після цього не варто говорити, що не вистачає грошей на розвиток портів.
5.Порт-лендлорд. Це чудова і правильна ідея. Але вся справа в тому, що це просто ідея і не більше. Немає ні проекту нормативних документів, ні пояснювальних документів, ні стратегії реалізації цього питання, нічого немає !!! Просто ідея. Хоча поруч Прибалтика з її законодавством щодо вільних портів. Взяти просто переписати і максимально адаптувати до нашого законодавства і запустити пілотний проект не важливо – де в Білгород-Дністровському порту, Миколаївському або іншому і дивитися, як реалізується і потім просто виправити помилки і все це можна було б зробити за 2-6 років. А поки ідея!
6. Днопоглиблювальний флот – він не потрібен АМПУ і взагалі не зрозуміло навіщо! Це серйозний капіталомісткий бізнес, який вимагає серйозних інвестицій, поточної підтримки, навчання персоналу і таке інше. Знову повертаємося до ЗУ “Про морські порти” і уважно можна подивитися, що там написано і чим має займатися АМПУ. На ринку досить днопоглиблювальних компаній, зайшли іноземні компанії, які склали конкуренцію вітчизняному бізнесу і в цьому АМПУ зробило серйозну роботу в частині розвитку цього бізнесу. Не зрозуміло навіщо самому АМПУ цим займатися. Однозначно краще на ці гроші на купівлю нової днопоглиблювальної техніки для днопоглиблювального філії оновити допоміжний технічний флот (ПСкі, НМСкі, рейдові катери) За весь час існування тільки в Південному порту побудували і купили нове судно багатофункціональне “Sea Ant”. І все! Як передали з ДПшек в АМПУ флот 80-х років будівництва так і … нічого. Нічого нового не побудовано, і не оновлено, і багато, дуже багато грошей витрачається на ремонти цього старого флоту. Навіть програми оновлення флоту в АМПУ так і не з’явилося. А санітарний збір стягують на місцях … і не маленький!
7. Зростання обсягів перевалки, тут складно, щось коментувати оскільки взагалі не зрозуміло до чого тут АМПУ. Це просто заслуга бізнесу який виробляє товар і продукцію на експорт і портового бізнесу, який попри все це обслуговує.Заслугой АМПУ це було б, якщо б це було зростання транзиту тобто АМПУ створило б, або пролобіювало умови для розвитку транзиту в морських портах на законодавчому рівні. А так, питання: в чому заслуга АМПУ в зростанні перевалки вантажу на експорт або імпорт?
І останнє: Не слід так глибоко йти в такі серйозні цілі і завдання, термін виконання яких мінімум два роки якщо не більше. АМПУ необхідно вирішити прості, земні завдання які лежать на поверхні, і які в її силах вирішити, і які дуже важливі для портового бізнесу:
1. Порядок компенсації інвестицій (в ЗУ Про морські порти написано)
2. Вирішіть питання і проблематику з бонітування судів, взагалі питання не варте і виїденого яйця. Просто зняти відповідальність і все!
3. Реалізуйте програму постійного підчищення і ремчерпанія в портах для підтримки паспортних глибин, а не річки з водосховищами копайте за рахунок портових зборів.
4. Причали. Якщо не будуєте нові, то треба і дуже треба реконструювати діючі та це треба вже вчора робити.
5. Почніть оновлювати власний флот, який обслуговує іноземні судна в портах, соромно дивитися на цей плаваючий металобрухт, і це при тому що в Україні десяток суднобудівних заводів і є позитивний досвід співпраці з Херсонським заводом.
6. Дозвольте питання з оплатою різного роду додаткових і нав’язуваних послуг в портах (пропуску різного роду, проїзди, і інші) портові збори це досить забезпечують і покривають.
7. Землі водного фонду – зробіть все можливе і не можливе щоб прибрати цей термін з діючого законодавства і нормативних документів Це словосполучення (придумане в Україні) заважає портовому бізнесу розвиватися. Землі водного фонду = Корупція !!!
8. Поверніть колишні повноваження і функції начальникам адміністрацій морських портів, якими їх наділив ЗУ “Про морські порти”.
Досить зробити, те що на поверхні лежить, і АМПУ вже скажуть “Спасибі” за це! А поки … ідеї і не більше.