Кабінет Міністрів України на засіданні 24 липня своїм розпорядженням схвалив Національну стратегію інтегрованого управління кордонами до 2025 року.
Як зазначила Віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, голова Міжвідомчої робочої групи з питань інтегрованого управління кордонами, Іванна Климпуш-Цинцадзе, ухвалення Стратегії – черговий крок до того, щоб український кордон був прозорим для всіх служб, чия діяльність пов’язана з його перетином, комфортним і зручним для всіх, хто його перетинає або переміщує товари, і, звичайно, безпечним. Йдеться про повну взаємодію між митницею, прикордонниками, Збройними силами, регіональною і місцевою владою та ін. Наразі сектор інтегрованого управління кордонами охоплює сферу компетенції десяти міністерств та низки інших ЦОВВ, кожне з яких має окрему відповідальність у розрізі державної політики у згаданій сфері.
Стратегія покликана ефективно імплементувати принципи інтегрованого управління кордонами, проголошені Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. «Робота у цьому напрямі є одним з зобов’язань України в рамках поглибленої секторальної інтеграції України з Євроcоюзом, а саме в секторі юстиції, свободи та безпеки», – підкреслила Віце прем’єр-міністр.
Наступним важливим кроком, за її словами, має стати затвердження Плану заходів з реалізації Стратегії. Проект плану вже створений.
Іванна Климпуш-Цинцадзе також пояснила, що під час розробки Стратегії були враховані найкращі європейські практики (зокрема, вивчався досвід Фінляндської Республіки, Федеративної Республіки Німеччина, Республіки Польща та Литовської Республіки) та сучасні підходи у сфері інтегрованого прикордонного менеджменту. Окрім того, завдання з удосконалення механізму координації реалізації державної політики у сфері інтегрованого управління кордонами визначено Указом Президента України від 17 березня 2018 року №72/2018 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 березня 2018 року «Про невідкладні заходи з нейтралізації загроз національній безпеці у сфері міграційної політики».
Ці аспекти потребують чіткої координації, направленої на досягнення загальноєвропейської мети інтегрованого управління кордонами – ефективного управління перетином кордонів та міграційними процесами, реагування на потенційні загрози, протидія транскордонній злочинності, забезпечення високого рівня внутрішньої безпеки, одночасно дотримуючись основних прав і свобод громадян.
Іванна Климпуш-Цинцадзе подякувала за допомогу, яку різноманітні інституції ЄС надали в процесі роботи Міжвідомчої робочої групи. Зокрема, до складу Міжвідомчої робочої групи було включено представників таких провідних профільних організацій ЄС як: Представництво ЄС в Україні, Консультативна місія ЄС в Україні (КМЄС) та Європейська Агенція прикордонної та берегової охорони (FRONTEX).
Довідково
30 січня Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 83 «Про утворення міжвідомчої робочої групи з питань координації інтегрованого управління кордонами». Ініціатором її прийняття з метою удосконалення механізму координації реалізації державної політики у сфері інтегрованого управління кордонами, враховуючи ініціативу Консультативної місії ЄС в Україні та результати TWINNING-проекту, була Адміністрація Державної прикордонної служби України.
Як раніше зазначала Іванна Климпуш-Цинцадзе, процес удосконалення системи інтегрованого управління кордонами триває і у країнах Євросоюзу. Зокрема 14 вересня 2016 року прийнято Регламент (ЄС) 2016/1624 Європейського Парламенту та Ради Європи «Про Європейську прикордонну та берегову охорону», яким затверджено основні принципи розвитку прикордонного менеджменту об’єднаної Європи.
Стратегія містить національно адаптовані кращі європейські практики на основі європейських принципів інтегрованого управління кордонами за 11-ма напрямками та завданнями.
1) Охорона державного кордону, пропуск в установленому порядку через державний кордон осіб, транспортних засобів і вантажів, здійснення запобіжних заходів з протидії транскордонній злочинності.
2) Охорона суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.
3) Аналіз ризиків з використанням спільної інтегрованої моделі аналізу ризиків держав-членів ЄС на національному та міжнародному рівнях.
4) Координація діяльності компетентних державних органів під час вжиття заходів з реалізації державної політики у сфері інтегрованого управління кордонами.
5) Співробітництво компетентних державних органів із забезпечення безпеки і відкритості державного кордону та обміну інформацією.
6) Міжнародне співробітництво з компетентними органами іноземних держав, міжнародними організаціями та установами.
7) Оперативно-розшукова діяльність та досудове слідство з метою запобігання, виявлення, документування і розслідування транскордонних злочинів, протидії нелегальній міграції, торгівлі людьми, тощо.
8) Реалізація та укладення (приєднання до) міжнародних договорів у сфері реадмісії, а також забезпечення взаємодії компетентних органів під час здійснення процедур реадмісії.
9) Облаштування державного кордону, створення суцільної зони спостереження на морській ділянці державного кордону, впровадження сучасних засобів здійснення контролю, спостереження та інформаційних технологій.
10) Впровадження механізму контролю якості виконання завдань інтегрованого управління кордонами з використанням європейських стандартів щодо його моніторингу та оцінки.
11) Ефективне використання ресурсів компетентними державними органами з реалізації державної політики у сфері інтегрованого управління кордонами.