“Два капітани” в портах України. Чим вирішиться протиріччя між капітанами АМПУ та Морською Адміністрацією?

14 травня 2019 року вступив в силу Наказ Міністерства Інфраструктури України від 18.04.2019 №266 «Про затвердження Змін до Положення про капітана морського порту та службу капітана морського порту». В Наказі вказано, що це зроблено «з метою приведення у відповідність до законодавства України».

Таким чином, Міністерство, фактично, визнає, що попередні дії Адміністрації морського та річкового транспорту України (Морської Адмінстрації) з призначення Капітанів Морських портів, та привели до того, що в портах України було по два капітана. При наявності Капітанів морських портів призначених АМПУ відповідно до Кодексу Торговельного Мореплавства (КТМ) та ЗУ «Про порти» Морська Адміністрація провела конкурс та призначила капітанів морських портів відповідно до ЗУ «Про державну службу».

На данном изображении может находиться: Максим Слюсаревский, на улицеЯк пояснив нам Голова Громадської Ради в Державній службі морського та річкового транспорту України, Максим Слюсаревський:

«Процес звільнення і призначення посадової особи не завжди проходить одночасно, особливо, якщо мова йде про службовців високого рангу. В даному випадку, ми маємо ситуацію, коли в ході реформи ліквідується служба капітана порту, яка підпорядковується суб’єкту господарювання АМПУ і створюється, як це має бути, держслужба. Тобто капітан порту і співробітники повинні мати статус держслужбовців. Тут має пріоритет Закон «Про держслужбу», яким і керувались у Морській Адміністрації при проведенні конкурсів та призначень. В будь якому разі, у 77 статті КТМ України прописано, що капітан порту підпорядковується керівнику Морської Адміністрації.

Коли йдуть серйозні реформи на 100% гладко бути не може. Зупинити роботу портів та дипломно-паспортних відділів на пів року-рік, теж не можна. А ті, хто проти реформ природно цим активно користуються, вишукують НЕ стикування і кричать «ви спочатку їх усунете, а потім реформу починайте». Так і затягується процес на пів року – рік, а там дивись і все по старому залишиться.».

    В новій редакції Положення чітко вказано, що Капітан морського порту призначається на посаду та звільняється з посади відповідно до Закону України “Про державну службу”. Капітан морського порту підпорядковується Голові Морської адміністрації. Капітан морського порту та працівники Служби є державними службовцями. Визначені вимоги до осіб, що претендують на посаду Капітана морського порту. Описані функції та повноваження, права та обов’язки.  

На данном изображении может находиться: 1 человек, сидит и в помещенииАдвокатський партнер LEGRANT Law Company, кандидат політичних наук, Тетяна Тітаренко вважає, що внесення змін до Положення врегулювало питання з двовладдям капітані портів:

«Віднині Положенням встановлено, що Капітан морського порту є держслужбовцем і призначається на посаду та звільняється з посади відповідно до ЗУ «Про державну службу». Що підтверджує те, що Капітан є співробітником самостійного структурного підрозділу Морської Адміністрації (Служби капітана). В старій редакції Положення про Капітана було вказано, що Капітан морського порту призначається на посаду і звільняється з посади Міністерством інфраструктури України за представленням Морської адміністрації.  Саме ця норма суперечила п.п.15 п.11 Положення про Морську Адміністрацію, яка передбачає, що голова Морської Адміністрації призначає на посаду і звільняє з посади за погодженням з Міністром інфраструктури керівників та заступників самостійних структурних підрозділів Морської Адміністрації».

Чи завершився на цьому процес приведення цього Положення у відповідність до законодавства України? Фахівці вважають, що ні.

На данном изображении может находиться: 1 человекПерший заступник начальника “Інспекція з питань підготовки та дипломування моряків” 2001, 2010-2016рр., Олександр Іщенко вважає, що в цьому Наказі про внесення змін до Положення є порушення законодавства:

«По-перше, відповідно до ст.77 Кодексу Торговельного Мореплавства, Капітан морського порту призначається міністерством, а відповідно до Наказу 266 і ЗУ «Про Держслужбу» – керівництвом Морської Адміністрації. По-друге, повноваження Морської Адміністрації визначені статею 16-3 ЗУ «Про транспорт» і не охоплюють функцій Капітану морського порту відповідно до ст..78 КТМ (див., статтю 19 Конституції України «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України»). У зв’язку з цим у мене запитання до Мінюсту – ці невідповідності очевидні та обговорювались з громадськістю. Кто прийняв рішення зареєструвати Наказ з заздалегідь відомими невідповідностями Законам України?»

На данном изображении может находиться: 1 человек, сидит и в Ð¿Ð¾Ð¼ÐµÑ‰ÐµÐ½Ð¸Ð¸З тим, що Наказ Міністерства та зміни до Положення вступають у протиріччя з 77 ст. Кодексу торговельного мореплавства погоджуються і Адвокатський партнер LEGRANT Law Company, Тетяна Тітаренко:

«Є протиріччя з 77 статтею КТМ. Можу припустити, що вони планують вносити зміни в цю статтю. Враховуючи, що Наказ пройшов отримав візу Мінюста на відповідність до норм Закону, можна припустити, що він проходив цю перевірку. Важко спрогнозувати, до яких наслідків ця суперечність може привести. Можливо хтось буде оскаржувати окремі норми цього Наказу. Як показує практика, АМПУ може робити все що завгодно, і як і раніше збирати платежі за прибуття та відход суден, сплачувати заробітну платню Капітанам портів. Але прикордонники вже почали приймати порт кліренс тільки від капітанів Морської Адміністрації».

Партнер компанії Interlegal Артем Скоробогатов також прогнозує, що існуючі протиріччя залишились невирішеними:

«Наша позиція в цілому базується виключно на інтересах представників українського та іноземного судноплавного бізнесу і полягає в наступному: зміни до Положення про капітана морського порту і службу капітана морського порту, затверджені Наказом Міністерства інфраструктури України (№266 від 18.04.2019), не вирішать проблем, що накопичились, однак може надовго закріпити існуючі протиріччя. Ми виступаємо за системне реформування профільного законодавства і вважаємо, що зазначений нормативний акт тільки звузить поле для переговорів з цього питання.»

Як бачимо, прогнози фахівців про те, як нові зміни до Положення про капітана  морського порту та службу капітану морського порту допоможуть вирішити штучно створений конфлікт з двома капітанами в портах України невтішні. Очікувати внесення змін до Кодексу торговельного мореплавства найближчим часом здається марним. Отже, ці протиріччя будуть вирішуватись в судах, а отже реформування затягнеться.

 

Олександр Діордієв для «Морських бізнес-новин України»