Звернення Президента Асоціації портів України «Укрпорт» до Міністра інфраструктури України

Шановний Володимире Володимировичу!

Асоціацією портів України «Укрпорт» отримано запрошення Департаменту реформування та функціонування морського та річкового транспорту Міністерства інфраструктури на нараду, яка запланована на 24 січня ц.р. з питання роботи служб капітанів морських портів.

Враховуючи те, що Державною службою морського та річкового транспорту України (Морською Адміністрацією України – МАУ) впродовж останніх місяців всупереч вимог фахівців та громадськості морського транспорту активно впроваджуються заходи, щодо перепідпорядкування та включення до свого складу капітанів морських портів та служб капітанів морських портів, які підпорядковувались до цього та функціонували у складі Адміністрації морських портів України (АМПУ), Асоціація «Укрпорт» вважає за необхідним ще раз наголосити Вам, шановний пане Міністре, через якого Кабінетом Міністрів України спрямовується та координується діяльність МАУ, свою позицію з питання організації судноплавства в акваторіях морських портів, яка багаторазово оприлюднювалась та надавалась з пропозиціями прийняти відповідні рішення Президенту України, Прем’єр-міністру, Голові Верховної Ради та Вам, шановний Володимире Володимировичу.

Асоціація  «Укрпорт» впевнена, що капітани морських портів (Harbor Master) та підпорядковані їм служби повинні працювати у портах (АМПУ), а у складі галузевого центрального органу виконавчої влади – «Державній Cлужбі морського та річкового транспорту України» (Морській Адміністрації України) має функціонувати «Інспекція державного портового нагляду» та посадові особи – державні інспектори портового нагляду (Port State Control).

Таке положення за переконанням професіоналів галузі повністю відповідало би вимогам нормативних документів Міжнародної Морської Організації  (ІМО), «Меморандуму про взаєморозуміння щодо контролю державою порту у Чорноморському регіоні» («Чорноморський меморандум») та міжнародній морській практиці.

Більш того, таке розмежування функцій та повноважень забезпечення та державного нагляду (контролю) у сфері безпеки судноплавства у портах поклало б край довготривалій колізії, що була закріплена «Кодексом торговельного мореплавства України» (КТМ), як спадщина від КТМ СРСР, та яка, нажаль, всупереч міжнародним нормам у подальшому також була продубльована у всіх галузевих нормативних документах та нормативно-правових актах України та покладала на капітана морського порту – у міжнародній практиці (Harbor Master) представника портової влади (Port Authority) одночасно усі  функції із забезпечення безпеки мореплавства та державного нагляду (контролю) – Port State Control у портах.

Вважаємо, що необхідно якомога скоріше Наказом Міністра інфраструктури призупинити дію п. 33 Наказу МІУ від 06.08.2018 р. № 354, який вносить зміни до Наказу від 27.03.2013 р. № 190 «Положення про капітана морського порту та службу капітана морського порту» та тим самим залишити без змін норму цього Наказу у редакції: «Капітан морського порту очолює службу капітана морського порту, яка входить до складу Адміністрації морських портів України».

Одночасно вважаємо, що Міністерству інфраструктури необхідно ініціювати у найкоротший термін внесення відповідних змін до «Кодексу торговельного мореплавства України» у частині капітанів морських портів та органів державного портового нагляду функцій, повноважень та підпорядкованості структур, які здійснюють ці обов’язки з урахуванням їх розподілу між МАУ та АМПУ.

До внесення змін до Кодексу Торговельного мореплавства та у подальшому – у відомчі нормативні акти та документи треба буде у режимі взаємодії МАУ та АМПУ під керівництвом Міністерства інфраструктури проробити та реалізувати покрокову процедуру (дорожню карту) реформування системи безпеки мореплавства у портах України з урахуванням всіх соціальних, виробничих, професійних та інших аспектів.

На нашу думку, у цьому питанні треба перш за все покластись на досвід, фахову відповідальність та державну позицію еліти морської галузі – діючих капітанів морських портів України, які повинні чітко визначитись та висловитись, щодо розподілу функцій посадових осіб Harbor Master и Port State Control.

Розвиток ситуації, яка створилась у наслідок нескоординованого видання Наказу Міністерства інфраструктури України від 06.08.2018 р. № 354, розпорядних документів щодо його реалізації, на нашу думку, треба негайно зупинити!

Міністерство повинно прийняти рішення та задіяти заходи щодо припинення звільнення кваліфікованих фахівців — капітанів морських портів та робітників Служб капітанів морських портів з формальних, процедурних причин, звернень з позовами до судів на протиправні, не відповідаючи нормативним документам дії МАУ та, саме головне, – зупинити рух до безладу в організації безпеки судноплавства у портах України, бо це не красить транспортну галузь України!

Шановний, Володимире Володимировичу!

Дуже чекаємо від Вас професійного зваженого рішення з цього важливішого питання для морського та річкового транспорту України та її іміджу як однієї з потужних морських Держав світу.

З повагою, Президент Асоціації портів України «Укрпорт»,

Народний депутат України, Ю. Б. Крук 1994-2014