2018-06-06 17:40:32

“Все робиться під державний олігархат. Ви ж бачите, що це стосується не тільки портів”- заявила старший науковий співробітник Інституту економіки та прогнозування, доктор економічних наук Олена Никифорук



В Інституті економіки та прогнозування НАН України вважають дискримінаційним новий урядовий законопроект "Про концесії". Зокрема, його норму, що дозволяє надавати пріоритет учасникам концесійних конкурсів, які раніше користувалися держмайном, – про це заявила старший науковий співробітник Інституту економіки та прогнозування, доктор економічних наук Олена Никифорук. За її словами, це "контрєвропейська урядова ідея", оскільки дискримінує інших учасників, які можуть запропонувати більш вигідні умови державі.
"За європейськими нормами – це дискримінація. Для розвитку конкуренції в європейському законодавстві все директиви орієнтовані на недискримінаційний доступ до будь-якої інфраструктури", – пояснила експерт.
Вона додала, що законопроект "Про концесії" в черговий раз виписаний так, щоб задовольняти апетити великого капіталу, який до цих пір прагне заволодіти стратегічними держпідприємствами, зокрема морськими портами України.
"Все робиться під державний олігархат. Ви ж бачите, що це стосується не тільки портів. Одеський припортовий завод також пропонують продати за ціною магазину. Це логічно в українських умовах, але абсолютно не логічно з точки зору нормальної економіки, з точки зору європейських норм і законодавства, до яких ми прагнемо ", – підкреслила Никифорук.
У державному порту "Южний" багато років поспіль на поглиблених до 19,5 м причалах і тиловому просторі працює приватна компанія "Портінвест", що входить в холдинг СКМ Ріната Ахметова. Компанія поки не висловлювала намірів взяти порт в концесію, однак, на думку експертів, якщо парламент затвердить новий законопроект "Про концесії", майно ДП МТП "Южний" автоматично перейде з формату користування в концесію на 49 років.
В Інституті економіки та прогнозування НАН України вважають, що такі великі порти, як "Южний" сьогодні і зовсім немає необхідності віддавати в концесію, оскільки підприємство щорічно приносить державі кілька сот мільйонів гривень прямих відрахувань.
"З економічної точки зору – це недоцільно. Але це все ж робиться – в інтересах конкретних олігархів", – вважає Никифорук.
Експерти галузі відзначають – якщо все ж віддавати таке підприємство приватного підприємця, то лише на умовах, що порт в приватному управлінні принесе державі більше вигоди, ніж сьогодні. Однак, при нинішніх законодавчих правил, приватний власник зможе платити в бюджет невеликої концесійних платежів, механізм якого в новому законопроекті виписано нечітко, що дозволить чиновникам трактувати його величину.
Нагадаємо, 3 квітня 2018 року Верховна Рада України прийняла в першому читанні новий законопроект "Про концесії", який передбачає не використовувався довгий до цього механізм трансформації оренди в концесію. Раніше перший віце-прем’єр – міністр економрозвитку і торгівлі Степан Кубів заявляв, що пілотними проектами державно-приватного партнерства в формі концесії в Україні будуть проекти в інфраструктурі, а саме портові проекти.
за матеріалами UBR