Турція почне будівництво Стамбульського каналу вже в цьому році

2018-01-29 11:45:18

Канал довжиною 45 км з’єднає Чорне та Мармурове моря і стане альтернативою протоці Босфор.



Туреччина має намір почати будівництво Стамбульського каналу вже в цьому році. Канал довжиною 45 км з’єднає Чорне та Мармурове моря і стане альтернативою протоці Босфор. Роботи планують завершити в 2023 році.
15 січня 2018 року міністр транспорту Туреччини Ахмет Арслан заявив: у 2018 році буде проведено тендер, після чого почнуться днопоглиблювальні роботи. Новий водний шлях, ширина якого складе 250-1.000 м при глибині 25 м, буде прокладений на захід від протоки Босфор, через озеро Кючюкчекмедже, водосховище Сазлідере і водойму Дурусу. Ахмет Арслан повідомив, що в районі будівництва були проведені дослідження з метою оцінки потенційних ризиків землетрусів, а також для вивчення ступеня впливу на канал хвиль, вітру і глибоководних течій Чорного і Мармурового морів- розповідає "Работник моря".
Планується, що Стамбульський канал стане головним логістичним вузлом, обслуговуючим Чорне море. Новий судноплавний канал дозволить розвантажити протоку Босфор, а його фарватер забезпечить можливість проходження навіть великих суден. Зараз найбільшими судами, що проходять через Босфор, є судна класу Suezmax; повністю завантажений танкер такого класу може перевезти 1 млн барелів нафти. Якщо проект будівництва Стамбульського каналу буде реалізований, по новому водному шляху зможуть ходити танкери класу VLCC, значно перевищують Suezmax по вантажомісткості. Міністр транспорту Туреччини каже, що великі танкери, які загрожують безпеці судноплавства в протоці Босфор, будуть використовувати новий маршрут. За попередніми підрахунками, Стамбульський канал зможе пропускати на добу 150-160 судів.
Проект фінансуватиметься спільно державою і приватним бізнесом. Уже відомо, що Стамбульський канал стане найдорожчим інфраструктурним проектом Туреччини. І хоча точні цифри офіційно не підтверджені, імовірно сума перевищить $ 12 млрд. «На сьогоднішній день самим амбітним проектом є третій аеропорт в Стамбулі, на будівництво якого піде близько $ 12,5 млрд. Але Стамбульський канал обжене його за вартістю», – сказав міністр транспорту Туреччини. Найімовірніше, після відкриття судноплавства в Стамбульському каналі Туреччина буде стягувати плату за використання маршруту. Зараз, коли альтернативи Босфору немає, дії турецької влади в цій протоці регулюються конвенціями Монтре про використання проток.
Вперше про будівництво альтернативного Босфору водного шляху з Чорного моря в Мармурове заявив президент Туреччини Реджеп Тайеп Ердоган під час своєї передвиборної кампанії в 2011 році. Розробка техніко-економічного опису проекту судноплавного Стамбульського каналу була завершена в грудні 2015 року.
Для України будівництво Стамбульського каналу може мати позитивні наслідки: українські порти зможуть приймати судна з більшою осадкою, що скоротить логістичні витрати вантажовідправників і знизить час проходження територіальних вод Туреччини. Але для цього важливо, щоб інфраструктура чорноморських портів була готова до прийому великих суден. Цікаво також думка екологів про те, які наслідки може мати додаткове з’єднання двох