Під панамським прапором ходить 18% світового флоту

2017-12-22 10:34:01

Саме з Панами почалася історія «зручного судноплавства»



Панама потрапила в Книгу рекордів Гіннеса: під її прапором ходить найбільша кількість торгових судів – 8094, що становить 18% світового флоту. Як пише safety4sea.com, це стало своєрідним подарунком країні до сторіччя з початку реєстрації торговельних суден в своєму регістрі. 
Хоч зараз панамський прапор і знаходиться в списку зручних (Flag of Convenience), але робота морської адміністрації робить його одним з найбільш надійних серед собі подібних – відзначають в РПСМ.
Саме з Панами почалася історія «зручного судноплавства»: в період Першої світової війни в країні були прийняті закони, за якими умови реєстрації торговельних суден дозволяли їх власникам отримати переваги в порівнянні з іншими державами. Законодавство Панами спрощувало або навмисно занижував правові стандарти в сфері трудових відносин і надавало пільги в галузі оподаткування. Такі послаблення виявилися настільки вигідними, що судновласники стали віддавати перевагу Панаму національним прапорів. Пізніше інші країни вирішили наслідувати приклад і стали «зручними», на сьогоднішній день їх налічується 35.
Як правило, під Flag of Convenience наймають членів екіпажів з інших країн, які не мають доступу до закладів держави прапора, здатним надати допомогу в разі порушення прав моряків. В таких умовах протистояти свавіллю судновласників можуть лише Міжнародна федерація транспортних робітників (ITF) і національні профспілки, які укладають колективні договори з роботодавцями, щоб захистити моряків. Сьогодні понад 140 інспекторів ITF контролюють дотримання колдоговорів, що охоплюють близько 150 тисяч членів екіпажів під зручними прапорами. Саме наявність колективного договору – це перше, на що потрібно звертати увагу при прийомі на роботу.
Але і прапори теж потрібно розрізняти: якщо він зручний, це зовсім не означає, що права моряка обов’язково будуть порушені. Однак якщо це все-таки трапиться, в залежності від держави, де зареєстровано судно, реакція морської адміністрації може бути різною.
– Мені часто доводиться писати звернення морської адміністрації Панами в зв’язку з різними порушеннями: від невиплати зарплати до репатріації. Але ця регулярність обумовлюється не лише тим, що прапор вибирають особливо злісні компанії, а великою кількістю судів, – каже інспектор ITF в Новоросійську Ольга Ананьїна. – І треба віддати належне панамської адміністрації: незважаючи на значне число звернень, вони досить адекватно і швидко реагують, на відміну від, скажімо, тієї ж Молдови або Того.