2017-11-29 07:43:25
Незаконне будівництво Керченського мосту потрібно терміново зупинити – заявив Міністр інфраструктури України Володимир Омелян
Незаконне будівництво Керченського мосту потрібно терміново зупинити і це можливо лише під тиском міжнародних партнерів України та додаткових санкцій проти Російської федерації.
Про це заявив міністр інфраструктури України Володимир Омелян під час виступу на Міжнародній конференції з морської безпеки, яка 28 листопада розпочала роботу у м. Києві. У Конференції взяли участь надзвичайний та Повноважний Посол США в Україні пані Марі Йованович, командувач Військово-Морських Сил Збройних Сил України, віце-адмірал Ігор Воронченко, директор Центру інформації та документації НАТО, Представництва НАТО в Україні пані Барбора Маронкова.
Конференція організована Міжнародним Центром Стратегій Безпеки та Оборони з метою обговорення безпекових змін в Чорноморському регіоні, їх регіональних і глобальних соціально-політичних та економічних наслідків, чорноморської політики НАТО тощо.
У своєму виступі міністр пригадав історію морських торговельних місій Київської Русі, починаючи з 10-го століття, та морських військових походів запорозьких козаків 17-го століття. А також зазначив, що окупація Криму росіянами "поставила особливий акцент на зміцненні морської компоненти національної безпеки та оборони, яка прямо впливає на транспортну інфраструктуру та економіку України".
«На сьогоднішній день спостерігається зменшення кількості суднозаходів та вантажообігу в морських портах Маріуполь і Бердянськ, що негативно позначається на економічних показниках підприємств. Так Росією на постійній основі порушуються основоположні принципи міжнародного морського права, ведучи активну господарську, рибогосподарську діяльність, будівельно-інженерні роботи у виключній морській економічній зоні та територіальних водах України, а також продовжує вчиняти протиправні по відношенню до України дії, які з плином часу набувають більш системного характеру» – заяив Омелян.
Міністр нагадав, що 24 травня 2017 Російською Федерацією було оголошено про обмеження параметрів для проходження суден, що слідують з Чорного в Азовське море і зворотному напрямку під аркою транспортного переходу (моста) через Керченську протоку. А це спричинило втрати експорту лише до США 1 млн. тон. українського металу щорічно.
Очільник МІУ також зауважив, що значно погіршиться стан зернової логістики Азовського регіону внаслідок суттєвого здорожчання фрахту морських суден, які будуть відповідати габаритним вимогам пропуску через Керченську протоку. Наприклад, вже зараз близько 50 % морських суден, які були завантажені на терміналі ТОВ «УкрТрансАгро» (порт Маріуполь) за минулий маркетинговий рік, не відповідають габаритним обмеженням, які можуть бути запроваджені. Зростання вартості фрахту вплине на розподіл руху агропродукції, що експортується Україною в бік портів Чорного моря, та призведе до значного падіння ставок перевалки у портах Азовського моря, а також до зменшення завантаження зернових терміналів та портів Маріуполь та Бердянськ. Фактично збитки виражаються у втраті вантажопотоку та, як наслідок, недоотримані портових зборів в портах Маріуполь та Бердянськ. Порт Бердянськ втрачає 448,7 тис. тон вантажопотоку, недоотримання портових зборів до кінця 2017 року прогнозовано складатиме 206 тис. доларів США (5603,2 тис. грн). Маріупольський порт втрачає лише в 2017 році 705 тис. тон вантажопотоку, а недоотримання портових зборів складає 3,5 млн. грн.
«Незаконне будівництво Керченського мосту потрібно терміново зупинити і це можливо лише під тиском міжнародних партнерів України та додаткових санкцій проти Росії як держави, проти компаній та фізичних осіб, які причетні до незаконного будівництва», – наголосив Володимир Омелян.
За його словами, залишається також відкритим питання заходження суден під прапорами різних країн до портів АРК, які тимчасово припинили свою роботу відповідно до рішень Уряду України.
«Я вчора взяв участь у Генеральній Асамблеї ІМО, де підняв питання незаконних дій Російської Федерації. Видно, що це питання для Росії є некомфортним, вони постійно пробують висловлювати думку, що ці питання політичні, а співпраці в ІМО – це інше, технічні питання, намагаються схилити на свій бік експертів ІМО. Ми чітко наголосили, що коли йде війна, ми будемо використовувати всі інструменти для того, щоб поставити агресора на місце», – заявив міністр.
Нагадаємо, будівництво мосту через Керченський пролив Україна та РФ почали узгоджувати в ті часи, коли про збройну агресію Росії ще не йшлося. Відповідний меморандум було підписано у Москві в листопаді 2010 року.
Кілька років по тому в Мінінфраструктури України розповідали, що Керченський міст сприятиме залученню до України вантажопотоку і числених туристів. Як вплине будівництво мосту на рух суден в Керченській протоці і долю портів тоді воліли не згадувати, замість цього розповідаючи про небезпеку втручання китайців з їх проектом будівництва у Криму глибоководного порту.
І тільки через рік стало зрозумілим, яких саме "туристів" могли мати на увазі тодішні чиновники.