Міністр інфраструктури Володимир Омелян передав на засіданні Уряду 25 січня, особисто в руки прем’єр-міністру Володимиру Гройсману. В т. зв. "папці Омеляна" містяться свідчення, які, на його думку, свідчать про неефективну роботу керівника "Укрзалізниця" Войцеха Балчуна, а також зібрані міністерством факти корупції на УЗ.
Пакет документів опинився у розпорядженні агенції РБК-Україна та був оприлюднений у середу 1 лютого (див. додатки).
Міністр вже пообіцяв, що на цьому тижні ця інформація буде подана в НАБУ і повинна лягти в основу розслідування. "Я передав прем’єр-міністру цифри і документи про реальний стан справ в "Укрзалізниці", щоб він хоч зміг дізнатися, що відбувається в компанії насправді, а не черпати інформацію з одного джерела, і то не дуже благонадійного", – цитує видання Омеляна.
Пізніше в інтерв’ю агенції міністр підтвердив свій намір подати документи в НАБУ "на цьому тижні". Зараз, за інформацією видання, Мінінфраструктури готує документи для подачі в НАБУ. В основі інформації, яку мають намір передати чиновники детективів, лежать факти і приклади, описані в т. зв. "папці Омеляна".
Документи, які отримав від міністра Гройсман, присвячені аналізу виконання фінплану УЗ на 2016 рік. У ній також міститься документ під назвою "Аналіз виконання дорожньої карти щодо "швидких перемог" ПАТ "УЗ"" (РБК-Україна також оприлюднила копію документа).
В документі Міністерства інфраструктури зазначено, що "на жаль, статистика говорить, що в 2016 році залізничний транспорт не виконав вимог товариства з перевезення вантажів". За оцінкою відомства, у минулому році УЗ могла перевести майже 360 млн тонн вантажів. Але фактично було перевезено лише 343,43 млн тонн.
У Мінінфраструктури вказують на те, що в УЗ відсутня прозора система розподілу вантажних вагонів. В результаті, в минулому році вагони розподілялися в «ручному режимі», що вилилося скарги металургів, аграріїв та інших вантажовідправників. Крім того, звертають увагу на продовження стрімкого падіння обсягів перевезення транзитних вантажів. Вони впали до 2015 року на 30%.
На думку Мінінфраструктури, Укрзалізниця" практично повністю зірвала програму ремонту та оновлення рухомого складу в 2016 році. Крім того, відзначається тенденція зриву ремонтів у першому кварталі поточного року із-за проблем з проведенням тендерів. За станом на 15 січня 2017 року, з куплених в 2016 році 31 вагони поставлено залізницях тільки 11. Крім того, гостро стоїть питання компенсації місцевою владою перевезення пільгових категорій пасажирів. За підрахунками Мінінфраструктури, загальна сума заборгованості наближається до 3 млрд гривень. Проекти У Мінінфраструктури дорікають УЗ в тому, що вона не довела до реалізації ні один з раніше розпочатих проектів з кредиторами. "Майже з 20 підготовлених до підписання узгоджених проектів жоден не дійшов до логічного завершення", – зазначено в документах. зокрема, залишилися на папері проекти з будівництва вантажних вагонів і електрифікації лінії Миколаїв-Колосівка з ЄБРР і ЄІБ.
За даними Мінінфраструктури, УЗ мала в рамках угоди з ЄБРР закупити 3 тис. піввагонів. Залишилися нереалізованими і проекти з іноземними машинобудівними компаніями. Приміром, таку долю спіткали домовленості з Alstom про купівлю електровозів, General Electric – модернізації тепловозів, Siemens – відновлення електровозів і т. д. Ту ж долю збагнув проект по будівництву проекту "Повітряний експрес" у аеропорт "Бориспіль" за спрощеним варіантом.
За даними Мінінфраструктури, в минулому році дохід від реалізації продукції в УЗ склав 68,9 млрд гривень. Це виявилося менше плану на 5,5 млрд гривень. При цьому показник минулого року не досяг навіть отриманого доходу у 2015 році – на 5 млрд гривень. "Вищевказані результати діяльності є неприпустимими в будь-якому випадку, і, враховуючи, що в 2016 році відбулося підвищення тарифу на вантажні перевезення, ці результати є приголомшливими", – зазначено в документах відомства. Мало того, Мінінфраструктури після проведення аналізу, прийшли до висновку, що "загальна сума фінансово-економічних втрат для підприємства за результатами роботи правління ПАТ "Укрзалізниця" в 2016 році складе майже 15,6 млрд гривень". зокрема, в цю цифру увійшли невиконання капітальних інвестицій у ремонт рухомого складу на 5,07 млрд гривень. В результаті це призвело до того, що УЗ не змогла перевезення вантажів на суму 5,5 млрд гривень.
У позапланових ремонтах, за даними МІУ, зараз знаходиться близько 100 локомотивів. На думку чиновників, причиною цього є проведення фіктивного ремонту, а також відсутність контролю з боку департаменту локомотивного господарства УЗ. В Мінінфраструктури критикують роботи УЗ щодо поповнення робочого парку вагонів. У документі вказується, що в УЗ відсутній стратегічний план і розуміння потреби кількості рухомого складу для перевезення вантажів. Крім того, не вирішується питання з місією ОБСЄ та СБУ щодо повернення на підконтрольну територію вантажних вагонів із зони АТО. У цілому, у 2016 році на власних потужностях вироблено 370 вагонів. Крім того, із-за запізнення з проведенням тендеру закуплено лише 600 вагонів із запланованих 1000.
На думку Мінінфраструктури, практично єдиним позитивним моментом у роботі УЗ стало зниження цін на закуповуване дизельне паливо. Однак цей позитив знівельовано фактом постійних перебоїв із забезпечення дизпаливом УЗ. На думку чиновників, саме це і стало однією з основних причин зриву перевезень вантажів в 2016 році. Крім того, зазначають в МІУ, "викликає здивування опір керівництва УЗ створення окремої паливної компанії, що дасть можливість забезпечити прозорість у забезпеченні паливом і додатковими надходженнями за рахунок самостійної роботи як трейдера".
Фінпланом УЗ на 2016 рік було заплановано освоїти на капітальні інвестиції 11,2 млрд гривень. Але фактично було витрачено на це тільки 6,1 млрд гривень, або 54,7% від запланованого. Крім того, УЗ не закупив 10 пасажирських вагонів для "Української залізничної швидкісної компанії", хоча на Крюківському вагонобудівному заводі вже є готові кузови для них.
У Мінінфраструктури вважають, що протягом останніх місяців в УЗ практично не зрушено з місця питання боротьби з корупцією. Тільки на початку січня 2017 року оприлюднена інформація про початок роботи в першому кварталі комплаєнс офісу, який повинен займатися запобіганням і боротьбою з корупцією та шахрайством в УЗ. Разом з тим, у документах міститься натяк на те, що до керівництва УЗ повертаються корупційні менеджери. "Має місце інформація, що службові особи, які були відсторонені від роботи в 2015 році з причин наявності корупційних зв’язків, майже всі повернулися на роботу", – зазначено в документі. Але при цьому в документі не вказана жодна прізвище таких осіб.
За оперативними даними Мінінфраструктури, у 2016 році скорочено майже 26 тис. працівників УЗ. Більшість їх них звільнилися самостійно, але, в першу чергу, із-за низької зарплати. "Тому досить дивно виглядає виплата премій за результатами 2016 року голові та членам правління в грудні 2016 року в розмірі 2-х посадових окладів, але при цьому не вирішено питання підвищення мінімальної заробітної плати для працівників, у яких зарплата менше 3200 гривень", – зазначено в документі. У цілому, в документах Мінінфраструктури критично оцінений рівень професіоналізму керівництва УЗ. "На жаль, ми бачимо, що рівень кваліфікації голови та членів правління ПАТ "Укрзалізниця" дуже далекий від обіцянок, і ми не маємо права на продовження цього, м’яко кажучи, експерименту", – сказано в матеріалах відомства.
У свою чергу, "Укрзалізниця" на своєму сайті опублікувала повідомлення, в якому спробувала розвінчати кілька заяв про роботу компанії.
Наприклад, на звинувачення у відсутності стратегії розвитку УЗ, в повідомленні зазначено, що ще у серпні минулого року компанія надала Мінінфраструктури план пріоритетною роботи правління. Крім того, в листопаді правління затвердило стратегічну програму технічного розвитку залізничного транспорту до 2021 року і також її надало міністерству.
Не згодні в УЗ і з тим, що вони не борються з корупцією. У минулому році фахівцями Департаменту безпеки, створеному в березні 2016 року, було проведено понад 70 службових перевірок, за 31 з яких матеріали направлено в правоохоронні органи. За підрахунками УЗ, загальна сума заподіяного збитку від корупційних дій склала понад 1 млрд гривень.
Кажуть в УЗ і про успішні закупівлі палива. Перехід закупівлі через ProZorro дозволив в минулому році заощадити понад 500 млн гривень. При цьому за результатами минулого року УЗ в цілому закупила паливо дешевше ринкової вартості. Зокрема, в грудні компанія купила дизпаливо майже на тисячу гривень за тонну дешевше, ніж оптова вартість. При цьому за двома останніми контрактами зекономлено майже 40 млн гривень.
Проте ні в документах Мінінфраструктури, ні в повідомленні УЗ не згадується 10% підвищення цін на дизпаливо, про що у своєму інтерв’ю РБК-Україна повідомив міністр інфраструктури. "Виграла компанія, яка запропонувала ціни на дизпаливо нижче ринку. Всі аплодують. Потім компанія надає довідку про те, що рівень цін становить стільки-то, що на стільки-то відсотків вище, ніж було на момент аукціону. Тому постачальник зупиняє відвантаження і просить підняти закупівельну ціну на 10%, – заявив Володимир Омелян. – В УЗ чекають, поки залишок палива не стане критичним (1-2 дня) і під приводом того, що існує ризик зупинки залізниці, погоджуються з постачальником. А мали б виставити штрафні санкції".
В т. зв. “папці Омеляна” містяться свідчення, які, на його думку, свідчать про неефективну роботу керівника “Укрзалізниця” Войцеха Балчуна, а також зібрані міністерством факти корупції на УЗ.
Міністр інфраструктури Володимир Омелян передав на засіданні Уряду 25 січня, особисто в руки прем’єр-міністру Володимиру Гройсману. В т. зв. "папці Омеляна" містяться свідчення, які, на його думку, свідчать про неефективну роботу керівника "Укрзалізниця" Войцеха Балчуна, а також зібрані міністерством факти корупції на УЗ.
Пакет документів опинився у розпорядженні агенції РБК-Україна та був оприлюднений у середу 1 лютого (див. додатки).
Міністр вже пообіцяв, що на цьому тижні ця інформація буде подана в НАБУ і повинна лягти в основу розслідування. "Я передав прем’єр-міністру цифри і документи про реальний стан справ в "Укрзалізниці", щоб він хоч зміг дізнатися, що відбувається в компанії насправді, а не черпати інформацію з одного джерела, і то не дуже благонадійного", – цитує видання Омеляна.
Пізніше в інтерв’ю агенції міністр підтвердив свій намір подати документи в НАБУ "на цьому тижні". Зараз, за інформацією видання, Мінінфраструктури готує документи для подачі в НАБУ. В основі інформації, яку мають намір передати чиновники детективів, лежать факти і приклади, описані в т. зв. "папці Омеляна".
Документи, які отримав від міністра Гройсман, присвячені аналізу виконання фінплану УЗ на 2016 рік. У ній також міститься документ під назвою "Аналіз виконання дорожньої карти щодо "швидких перемог" ПАТ "УЗ"" (РБК-Україна також оприлюднила копію документа).
В документі Міністерства інфраструктури зазначено, що "на жаль, статистика говорить, що в 2016 році залізничний транспорт не виконав вимог товариства з перевезення вантажів". За оцінкою відомства, у минулому році УЗ могла перевести майже 360 млн тонн вантажів. Але фактично було перевезено лише 343,43 млн тонн.
У Мінінфраструктури вказують на те, що в УЗ відсутня прозора система розподілу вантажних вагонів. В результаті, в минулому році вагони розподілялися в «ручному режимі», що вилилося скарги металургів, аграріїв та інших вантажовідправників. Крім того, звертають увагу на продовження стрімкого падіння обсягів перевезення транзитних вантажів. Вони впали до 2015 року на 30%.
На думку Мінінфраструктури, Укрзалізниця" практично повністю зірвала програму ремонту та оновлення рухомого складу в 2016 році. Крім того, відзначається тенденція зриву ремонтів у першому кварталі поточного року із-за проблем з проведенням тендерів. За станом на 15 січня 2017 року, з куплених в 2016 році 31 вагони поставлено залізницях тільки 11. Крім того, гостро стоїть питання компенсації місцевою владою перевезення пільгових категорій пасажирів. За підрахунками Мінінфраструктури, загальна сума заборгованості наближається до 3 млрд гривень. Проекти У Мінінфраструктури дорікають УЗ в тому, що вона не довела до реалізації ні один з раніше розпочатих проектів з кредиторами. "Майже з 20 підготовлених до підписання узгоджених проектів жоден не дійшов до логічного завершення", – зазначено в документах. зокрема, залишилися на папері проекти з будівництва вантажних вагонів і електрифікації лінії Миколаїв-Колосівка з ЄБРР і ЄІБ.
За даними Мінінфраструктури, УЗ мала в рамках угоди з ЄБРР закупити 3 тис. піввагонів. Залишилися нереалізованими і проекти з іноземними машинобудівними компаніями. Приміром, таку долю спіткали домовленості з Alstom про купівлю електровозів, General Electric – модернізації тепловозів, Siemens – відновлення електровозів і т. д. Ту ж долю збагнув проект по будівництву проекту "Повітряний експрес" у аеропорт "Бориспіль" за спрощеним варіантом.
За даними Мінінфраструктури, в минулому році дохід від реалізації продукції в УЗ склав 68,9 млрд гривень. Це виявилося менше плану на 5,5 млрд гривень. При цьому показник минулого року не досяг навіть отриманого доходу у 2015 році – на 5 млрд гривень. "Вищевказані результати діяльності є неприпустимими в будь-якому випадку, і, враховуючи, що в 2016 році відбулося підвищення тарифу на вантажні перевезення, ці результати є приголомшливими", – зазначено в документах відомства. Мало того, Мінінфраструктури після проведення аналізу, прийшли до висновку, що "загальна сума фінансово-економічних втрат для підприємства за результатами роботи правління ПАТ "Укрзалізниця" в 2016 році складе майже 15,6 млрд гривень". зокрема, в цю цифру увійшли невиконання капітальних інвестицій у ремонт рухомого складу на 5,07 млрд гривень. В результаті це призвело до того, що УЗ не змогла перевезення вантажів на суму 5,5 млрд гривень.
У позапланових ремонтах, за даними МІУ, зараз знаходиться близько 100 локомотивів. На думку чиновників, причиною цього є проведення фіктивного ремонту, а також відсутність контролю з боку департаменту локомотивного господарства УЗ. В Мінінфраструктури критикують роботи УЗ щодо поповнення робочого парку вагонів. У документі вказується, що в УЗ відсутній стратегічний план і розуміння потреби кількості рухомого складу для перевезення вантажів. Крім того, не вирішується питання з місією ОБСЄ та СБУ щодо повернення на підконтрольну територію вантажних вагонів із зони АТО. У цілому, у 2016 році на власних потужностях вироблено 370 вагонів. Крім того, із-за запізнення з проведенням тендеру закуплено лише 600 вагонів із запланованих 1000.
На думку Мінінфраструктури, практично єдиним позитивним моментом у роботі УЗ стало зниження цін на закуповуване дизельне паливо. Однак цей позитив знівельовано фактом постійних перебоїв із забезпечення дизпаливом УЗ. На думку чиновників, саме це і стало однією з основних причин зриву перевезень вантажів в 2016 році. Крім того, зазначають в МІУ, "викликає здивування опір керівництва УЗ створення окремої паливної компанії, що дасть можливість забезпечити прозорість у забезпеченні паливом і додатковими надходженнями за рахунок самостійної роботи як трейдера".
Фінпланом УЗ на 2016 рік було заплановано освоїти на капітальні інвестиції 11,2 млрд гривень. Але фактично було витрачено на це тільки 6,1 млрд гривень, або 54,7% від запланованого. Крім того, УЗ не закупив 10 пасажирських вагонів для "Української залізничної швидкісної компанії", хоча на Крюківському вагонобудівному заводі вже є готові кузови для них.
У Мінінфраструктури вважають, що протягом останніх місяців в УЗ практично не зрушено з місця питання боротьби з корупцією. Тільки на початку січня 2017 року оприлюднена інформація про початок роботи в першому кварталі комплаєнс офісу, який повинен займатися запобіганням і боротьбою з корупцією та шахрайством в УЗ. Разом з тим, у документах міститься натяк на те, що до керівництва УЗ повертаються корупційні менеджери. "Має місце інформація, що службові особи, які були відсторонені від роботи в 2015 році з причин наявності корупційних зв’язків, майже всі повернулися на роботу", – зазначено в документі. Але при цьому в документі не вказана жодна прізвище таких осіб.
За оперативними даними Мінінфраструктури, у 2016 році скорочено майже 26 тис. працівників УЗ. Більшість їх них звільнилися самостійно, але, в першу чергу, із-за низької зарплати. "Тому досить дивно виглядає виплата премій за результатами 2016 року голові та членам правління в грудні 2016 року в розмірі 2-х посадових окладів, але при цьому не вирішено питання підвищення мінімальної заробітної плати для працівників, у яких зарплата менше 3200 гривень", – зазначено в документі. У цілому, в документах Мінінфраструктури критично оцінений рівень професіоналізму керівництва УЗ. "На жаль, ми бачимо, що рівень кваліфікації голови та членів правління ПАТ "Укрзалізниця" дуже далекий від обіцянок, і ми не маємо права на продовження цього, м’яко кажучи, експерименту", – сказано в матеріалах відомства.
У свою чергу, "Укрзалізниця" на своєму сайті опублікувала повідомлення, в якому спробувала розвінчати кілька заяв про роботу компанії.
Наприклад, на звинувачення у відсутності стратегії розвитку УЗ, в повідомленні зазначено, що ще у серпні минулого року компанія надала Мінінфраструктури план пріоритетною роботи правління. Крім того, в листопаді правління затвердило стратегічну програму технічного розвитку залізничного транспорту до 2021 року і також її надало міністерству.
Не згодні в УЗ і з тим, що вони не борються з корупцією. У минулому році фахівцями Департаменту безпеки, створеному в березні 2016 року, було проведено понад 70 службових перевірок, за 31 з яких матеріали направлено в правоохоронні органи. За підрахунками УЗ, загальна сума заподіяного збитку від корупційних дій склала понад 1 млрд гривень.
Кажуть в УЗ і про успішні закупівлі палива. Перехід закупівлі через ProZorro дозволив в минулому році заощадити понад 500 млн гривень. При цьому за результатами минулого року УЗ в цілому закупила паливо дешевше ринкової вартості. Зокрема, в грудні компанія купила дизпаливо майже на тисячу гривень за тонну дешевше, ніж оптова вартість. При цьому за двома останніми контрактами зекономлено майже 40 млн гривень.
Проте ні в документах Мінінфраструктури, ні в повідомленні УЗ не згадується 10% підвищення цін на дизпаливо, про що у своєму інтерв’ю РБК-Україна повідомив міністр інфраструктури. "Виграла компанія, яка запропонувала ціни на дизпаливо нижче ринку. Всі аплодують. Потім компанія надає довідку про те, що рівень цін становить стільки-то, що на стільки-то відсотків вище, ніж було на момент аукціону. Тому постачальник зупиняє відвантаження і просить підняти закупівельну ціну на 10%, – заявив Володимир Омелян. – В УЗ чекають, поки залишок палива не стане критичним (1-2 дня) і під приводом того, що існує ризик зупинки залізниці, погоджуються з постачальником. А мали б виставити штрафні санкції".